Hejsan,
Skulle bli väldig glad om någon vänlig själ kunde hjälpa mig med ett problem (första gången jag skapar en tråd här).
Jag vill kunna söka i en databas (nyhet.mdb) som har 3st tabeller (nyhet01, nyhet02 och nyhet03) i dom finns ID, rubrik, nyhet och datum. Iden är att man ska ha en sida som man fyller i vad man ska söka på (ex "börjar"), sen när man klickar på "sök" så ska man komma till en ny sida som listar alla svar man får.
t.ex
Sidan "börjar" ta form - 2002 01 02
Nu "börjar" tävlingen - 2002 01 01
Det sökningen ska "söka igenom" är rubrik och nyhet.
Är det någon som kan fixa detta? gärna ett så komplett script som möjligt. Jag är i nybörjar stadiet, men jag lär mig sakta men säkert.
Tack på förhand//Mange
EDIT:
När sökresultatena skrivs ut så skulle det vara bra om tex dom resultatena i "nyheter01" skrevs ut med url: nyheter01.asp?ID=1
och för "nyheter02" i: nyheter02.asp?ID=1 osv.
Hmm. Det verkar som du även vill låta sortera dessa separat och behandla dem separat, eller är jag helt ute och cyklar?
Men frågan är varför du har dem i 3 olika tabeller?
Borde du inte kunna ha dem i en och samma fast sätta en extra kolumn som beskriver vilken typ av nyhet det är?
Jo det är klart att man skulle kunna ha dom i en extra kolumn, men då blir det väldig jobbigt att ändra all övrig kod (23st .asp sidor)
Jag skulle nog lägga mina sista pengar på att det kommer bli ännu jobbigare det du har framför dig om du har kvar allt.
Jag vill ju kunna söka i alla tabeller (eller ha en dropdown som man kan välja nyhet01, nyhet 02 & nyhet03)
Men är det genomförbart, och så fall hur?
Funkar alldeles utmärkt. Bara att sortera efter typen på posten sedan eller skapa en varsin dropdown för varje tabell. (Vilket tycker du låter smidigast?)
<%
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/data/databas.mdb")
Set Rs = conn.exeute("SELECT ID, rubrik, datum FROM nyhet01 ORDER BY datum DESC")
%>
<select name=form_news01>
<%
Do until Rs.EOF
%>
<option value="<%=Rs("ID")%>"><%=Rs("Rubrik")%></option>
<%
Rs.MoveNext
Loop
conn.close
Set conn = nothing
%>
</select>
Exemplet utgår från att du har en databas som ligger i mappen data i din wwwroot. Tabellen heter nyheter01 och kolumnerna ID, Rubrik, Datum.