Antar att du har letter som en variabel:
SQL = "SELECT * FROM Brunswick WHERE Type = 'typ' AND Name LIKE '%" & letter & "' ORDER BY name ASC;"
13 svar · 248 visningar · startad av Pellefant
Hejsan igen!
Har denna:
SQL="SELECT * FROM Brunswick WHERE Type = 'typ' AND Name LIKE 'letter*' ORDER BY Name ASC;"
Tabellen Type består av B eller R (olika på olika poster)
letter är en bokstav, tex f (men LIKE ska väl inte vara case-sentivity)
Tanken är att träffar ska ske när innehållet i Name börjar på vald bokstav (letter), tex D träffar på "David", "Davenports Autoparts unlimited" etc.
Nu går jag inget felmeddelande, men inget hittas alls. :(
Access, ASP
Antar att du har letter som en variabel:
SQL = "SELECT * FROM Brunswick WHERE Type = 'typ' AND Name LIKE '%" & letter & "' ORDER BY name ASC;"
SQL = "SELECT * FROM Brunswick WHERE Type = 'typ' AND Name LIKE '" & letter & "%' ORDER BY name ASC;"
% gäller som wildcard om du kör via ADO och det ska ligga efter variabeln (bokstaven) annars blir det galet resultat ;)
Upps!! Det var ju så du ville ha det. Ursäkta mig. Jag vände visst på det.
Hej igen*
Nu har jag skrivit ut frågan, testar koden ovan.
SELECT * FROM Brunswick WHERE Type = 'typ' AND Name LIKE 'a%' ORDER BY name ASC;
Men på raden innan har jag <%=typ%>, och då säger den att typ är: R
*Hajar noll*
Kod:
SQL = "SELECT * FROM Brunswick WHERE Type = 'typ' AND Name LIKE '" & letter & "*' ORDER BY name ASC;"
Byt ut * mot %! :)
Pellefant skrev:
Men på raden innan har jag <%=typ%>, och då säger den att typ är: R
Ja? Du skrev ju att typ kunde vara antingen B eller R. Vad är det som är så konstigt med att den skriver ut R då?
Om typ är en variabel använder du:
SQL = "SELECT * FROM Brunswick WHERE Type = '" & typ & "' AND Name LIKE '" & letter & "%' ORDER BY name ASC;"
SQL = "SELECT * FROM Brunswick WHERE Type = '" & typ & "' AND Name LIKE '" & letter & "%' ORDER BY name ASC;"
Ekar det härinne? ;)
Rackarns trevligt när det löser sig.