webForumDet fria alternativet

Göra URLEncode / HTMLEncode Ogjort !!!

14 svar · 366 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg

Hej Svejs

Har fortf. min ASP / Access / Flash gästbok som jag pillar med.

Den här gången är det skickadelen som spökar ngt hemskt.
JAg har en check som kolla efter:

-Giltig Emailadress
-Giltig Hemsideadress
-Giltigt ICQNummer.

MEn det funkar inte alls.
Access vägrar ta emot htmlkod, ngra nekal taggar bara,:

if left(hemsida, 11) = "http://www." then 
web_site = "<font color='#FFFFFF'>  [</font><font color='#CC0000'><a href='" & hemsida & "' target='_blank'> Hemsida </a></font><font color='#FFFFFF'>]</font>" 
end if 

if left(hemsida, 4) = "www." then 
web_site = "<font color='#FFFFFF'>  [</font><font color='#CC0000'><a href='http://" & hemsida & "' target='_blank'> Hemsida </a></font><font color='#FFFFFF'>]</font>"
end if 

if not instr(hemsida, ".") >0 then
web_site = "<font color='#FFFFFF'>  [</font><font color='#CC0000'> Ingen Hemsida </font><font color='#FFFFFF'>]</font>"
end if

'_____________________________________________________________

IF  kolla <> TRUE THEN   
		e_mail = "<font color='#FFFFFF'>  [</font><font color='#CC0000'> Ingen Email </font><font color='#FFFFFF'>]</font>"
       'END IF
       ' IF kolla = TRUE THEN
        ELSE
	        e_mail = "<font color='#FFFFFF'>  [</font><font color='#CC0000'><a href='mailto:" & mail & "'> Mail </a></font><font color='#FFFFFF'>]"
	END IF

Dim oConnection
Dim oRecordset
Dim strSQL

Set oConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
oConnection.Open("DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("g_book.mdb"))

strSQL= "INSERT INTO data (Namn, Mail, Hemsida, Icqnummer, Rubrik, Meddelande, Datum, Ipnummer) VALUES ('" & namn & "', '" & e_mail & "', '" & web_site & "', '" & nytt_icq & "', '" & rubrik & "', '" & meddelande & "', '" & datum & "', '" & ipadress & "')"

Den säger bara "Missing Operator, så skriver den ut htmlkoden i explorerfnstret.

Om jag därimot URLKodar texten, elelr iaf. "Email", "Hemsida" & "Icqnummer", så skrivs det in i acces, men när ajg sen ska läsa det, så blir det ju bara en massa konstiga tecken, om URLDecode finns det visst inget som heter...

Vad ska jag göra??

Hur ska fälttn vara inställda i Access??

Har Text på alla utom Meddelande, där jag har PM.

Hjälp Hjälp Hjälp !!!

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Du måste se till att escape:a apostrofer i sånt du slänger in i databasen. Det gör du genom att replacea en apostrof till två. Exempel:

strSQL = "INSERT INTO tabell (fldData) VALUES ('" & Replace(variabel, "'", "''") & "')"

Absolut bäst är att göra en funktion av det, så blir det enkelt att använda.

mvh

Men hallå, jag är newbee, kan du dra samma ska i fast i mitt fall så skulle ajg bli glad, sen, hur får jag tillbaka det som det var när man skrev allt, Flash tolkar ju htmltaggar, så det måste vara rätt när inladdnignen sker...

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Att ersätta en apostrof med två förändrar inte datat, utan säger endast till databasmotorn att strängen inte tar slut, utan det skall vara en apostrof i texten på det stället. i SQL är det ju apostrofer man omsluter strängar med.

Du behöver alltså inte göra något för att få tillbaka informationen som den var eftersom den fortfarande är som den var.

I övrigt: prova att lägga till replaceandet i din kod. Annars har apostrofsproblemet tagits upp miljarrder gånger. Sök och du skall finna. ;)

Men...
Vad sega ni var idag då ;)

Det jag inte fattar är hur Replace-grejjen funakr och vad jag ska göra för att få tillbaka den i htmlformat...

solbulleMedlem sedan mars 20014 998 inlägg

MickeA.com skrev:

..vad jag ska göra för att få tillbaka den i htmlformat...

Svar:

@nders skrev:

Du behöver alltså inte göra något för att få tillbaka informationen som den var eftersom den fortfarande är som den var.

Där du skriver:

'" & namn & "'

Lägger du in din replace:

'" & Replace(namn, "'", "''") & "'

Men för att få in den då?? det blir ju bara fel...

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression ''<font color='#FFFFFF'> [</font><font color='#CC0000'> Ingen Email </font><font color='#FFFFFF'>]</font>''.

/Flashbook/g_book_skicka.asp, line 96

Visa din sql-fråga som den ser ut nu.

Ja, hela koden finns ju däruppe, titta hösgst upp...

Nu la jag in det här, och då skriver den ut "[ INGEN MAIL ]" vad jag än skriver för ngt i mailrutan...

Din sql-fråga jag syftade på var den där du ändrat koden givetvis.

Jaha...? Men kommer det in i db:n då?
oM det knasar där så är det ju knas innan det kommer till db, för jag antar att det är en formulärskoll du gör först.
Bryt upp problemet i två delar, se till att kollen av formuläret fungerar först. Gör db-insättning sen.

Precis vad jag gjort, nu funkar det, men konstigt, om du kollar i koden längts uipp.

Om man anger en godkänd mailadress, visas "Mail" fast med blå text och understruket... Enligt htmlkoden ska det se ut såhär:
[ Mail ]

[] är vita och texten ska vara röd, men så är de tinte, skumt...

Om jag dörimot anger en felaktigt mailadress, funkar det som det ska...

[ INGEN MAIL ]

Knass... Lite länkar...

För att lä'sa gästboken

För att skriva i den...

Och sista, som skriver in allt, anropas automatiskt när formuläret är inskrivet...

//Tja

Så, nu fnkar allt, tack för hjälpen, men löste det själv, fast med hjälp av Replace...

Nu har det istället övergått till ett flashrelaterat problem, som jag inte fattar... Om man kollar länken, elelr ja, read aspsidan i explorer fnkar allt, allt skrivs ut.

Men ladda rjag in det i flash visas allt schysst, men rybriken, datumet och ipadressen visas inte...

Ngn som är haj på sådant??

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb