LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Tjing!
Jag har fått ett VBScript i knät och order att göra "en propertiesfil" till denna. Idag finns det en massa hårdkodade saker i detta script (databas, lösenord och massor med annat) och dessa vill man att skall ligga i en properties-fil så att vi kan skicka med samma VBScript-fil men olika properties-filer till olika kunder.
Någon som har gjort något sådan eller vet hur man gör och kan peka mig i rätt riktning.
I Java finns det en klass som gör att man kan läsa och skriva till en properties-fil men finns det i VBS?
/Lime
aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg Vet inte om jag förstår det hela rätt, men du kan ju alltid skapa en asp fil som du sedan inkluderar i alla dina dokument som skall använda den.
[red] <-- #Include File="Mapp/Fil.asp"--> [/red]
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Ja i ASP är det ju enkelt men hur gör jag det i VBScript. Det är en VBScript-fil som körs automatiskt varje natt. Gör man på samma sätt där?
Kan man kanske göra ja...
/Lime
aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg Jaha, jag som är en dålig läsare.
Vet inte om detta fungerar i VbScript men testa kan man alltid :):
"Server.Execute("Fil.asp")"
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Hmm... Inte riktigt vad jag är ute efter.
Det är mer något sådant här:
Jag har en fil som heter "customerX.properties" som ser ut såhär
database = bluttanbla.com
port = 5000
user = sa
password = sa
osv...
Och i VBScriptet så skulle det vara smutt att kunna skapa ett objekt som läser in .properties-filen och skapar en tabell som gör att man kan säga "objProp.getProperty("database")" eller liknande.
/Lime
aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg
Lime skrev:
Hmm... Inte riktigt vad jag är ute efter.
Det är mer något sådant här:
Jag har en fil som heter "customerX.properties" som ser ut såhär
database = bluttanbla.com
port = 5000
user = sa
password = sa
osv...
Och i VBScriptet så skulle det vara smutt att kunna skapa ett objekt som läser in .properties-filen och skapar en tabell som gör att man kan säga "objProp.getProperty("database")" eller liknande.
/Lime
Aha, då är det File System Objekt du letar efter :) Läs mer om FSO Här
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Ah... med den kan jag skapa en funktion som läser in filen... men jag är knappast den första att försöka mig på detta...
/Lime
Gör ett besök hos http://www.pellesoft.nu/ där borde du få hjälp ganska omgående.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Varför inte spara "propertiesfilen" som ett XML-dokument? Då slipper du att sköta parsningen manuellt.
Set myXMLDoc = CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
myXMLDoc.Load "properties.xml"
'osv ..
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg *Lime slår sig själv med en frusen gädda*
Niko: Ibland är det uppenbara svaret på frågan det man missar. När jag väl "kom på det" tog det 10 minuter att få det att funka.
Tackar x 1000
/Lime