AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Tänkte intergrera på en server ett asp script som med jämna mellanrum kollar hur min andra server ligger till.
Alltså den sakll meddela mig om den är väldigt slö, eller inte svarar alls. Detta skall senare föras in i databas.
Hur kollar jag hur server stausen är på ett enkelt sätt ?
Andreas
BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Du får nog använda dig av någon komponent till detta.
DynuDNS kan pinga ett ip och sen ge dig tiden.
Eller använd någon HTTP komponent för att ladda hem en sida ifrån servern och mät tiden det tar att exekvera. Då kan du även fånga upp ev HTTP fel ifall servern är nere.
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg PÅ det viset, nån som vet något om denna komponent? Alltså om den är lätt att förstå etc, eller andra tips på lösningar?
Andreas
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Nu har jag testat det och det fungerar inte bra.
Jag måste ha tag på nån komponent, eller ren kod där jag kommer åt källkoden. Måste kunna arbeta mer med svaren, dessa komponenter verkar inte hjälpa mig i detta. Nåt förslag? Att skriva en ping-kontroll kan väl inte vara så svårt, eller?
Andreas
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg vet att pc + tog upp det med exempel i något nummer nyligen, någon hade skickat in ett sådant i skrivet i c++
clownMedlem sedan juni 2000126 inlägg Hej!
Vad du håller på med att skapa finns redan som ett program och det heter big brother!
Kolla in www.bb4.com
/Jonas
------------------
Jonas Florin
-Din gycklare i vardagen-
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Ja, jag har sett liknande. Men jag skulle gärna vilja ha mitt eget, bättre kontroll, lättare att modifiera etc. Vore kanon med ren kod för ett ping-script, blir lättare att arbeta med.
Andreas
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Jag skulle använda ASPPing från ServerObjects, resp. gamla goa ASPTear, för att kolla om servern är uppe resp. om den svarar på HTTP-requests. Alternativt kan mnatänka sig W3 Utils från svenska Dimac, som innehåller funktioner för både ping och HTTP.
------------------
-------------------
What a waste it is to lose one's mind. Or not to have a mind is being very wasteful. How true that is.
Dan Quayle