webForumDet fria alternativet

An exception occurred: 'Execute'

8 svar · 288 visningar · startad av nisslass

nisslassMedlem sedan nov. 2001348 inlägg

Hej.

Lite problem.
Har tidigare haft mina sidor på Linux servrar och där har det handlat om Chilisoft ASP.

Nu har jag bytt till windows 2k servrar och allt funkar likadant förutom att ibland när jag skickar information från ett formulär som säger vad som ska hämtas ur databasen blir det såhär:

Microsoft VBScript runtime error '800a01fb'

An exception occurred: 'Execute'

men detta händer bara ibland... ibland funkar det och ibland kommer detta. Någon som kan förklara varför eller vad det betyder?

Min fråga ser ut såhär:

queryString = "SELECT * FROM table WHERE Destination = '" & Request("festival") & "' AND Avreseort='" & Request("stad") & "' AND Avresedatum = '" & Request("tid") & "' AND Klar='Ja' AND Visa='Ja'"
set RS = Conn.Execute(queryString)

Tacksam för svar.

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Vad får du om du skriver ut queryString innan du exekverar den?

Såhär:

SELECT * FROM table WHERE Destination = 'Arvika' AND Avreseort='Borlänge' 
AND Avresedatum = '2003-07-08' AND Klar='Ja' AND Visa='Ja'

Utan radbrytning såklart :)

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Vilken databas använder du?

Är SQL-satsen ovan tagen när det skulle bli felmeddelandet du beskrev ovan?

Felmeddelandet specificerar den raden ja... eller raden under. execute kommandot då. Kör mySQL.

Felet dyker upp 1 gång av 5 försök typ. Ibland funkar det och ibland inte. Mysko...

Funkade fint på Linux servern..

Har även upptäckt att ibland hämtas inte information från databasen alls. Fyller en dropdownlist via databasen, ibland fylls listan och ibland inte, helmysko.

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg
queryString = "SELECT * FROM table WHERE Destination = '" & Request("festival") & "' AND Avreseort='" & Request("stad") & "' AND Avresedatum = #" & Request("tid") & "# AND Klar='Ja' AND Visa='Ja'"

Detta om kolumnen Avresedatum är av typen Datum, men eftersom problemen bara uppstår ibland antar jag att detta inte är felet.

Noop, avresedatum är varchar. Inte alltid samma stil på datumen där.. lite blandat. hm.

När domänen flyttades om började allt plötsligt fungera som det ska, någon som vet vad allt detta kan bero på?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)