webForumDet fria alternativet

split och räkna tecken

ASPur ASP

3 svar · 281 visningar · startad av Johny.n

Medlem sedan mars 200216 inlägg
Frågan#1

Tjena
Jag har i ett recordset flera ord separerade med komma t ex matematik, fysik, kemi
Jag behöver splitta den strängen och stoppa in den i en array, och så långt är det inga problem.

Problemet uppstår när en del posters stränagar, som bara innehåller ett ord, skall splittas - då får jag givetvis felmeddelande.

Jag skulle behöva räkna antalet kommatecken i strängen för att avgöra om "splitting" skall ske eller inte.

Jag har letat som en galning efter en funktion att räkna förekomster av speciellt tecken (i detta fallet kommatecken) i vbscript, men hittar inget.

Hoppas på era digra kunskaper :)

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Problemet uppstår när en del posters stränagar, som bara innehåller ett ord, skall splittas - då får jag givetvis felmeddelande.

Det tror jag inte på. Du får en array med element som innehåller hela strängen.

Annars så heter funktionen du letar efter instr

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Jag har för mig att det finns någon smartare lösning på det problemet men så länge kan du ju använda InStr och kolla om värdet bli 0 eller ej (om tecknet finns eller ej, alltså).

:)

Medlem sedan mars 200216 inlägg

Liten rättelse

Felmeddelandet kom när jag försökt loopa ut innehållet i min array, men sk-t samma - tipset ni gav mig funkade perfekt. InStr funkar perfekt.

Tack skall ni ha!

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)