webForumDet fria alternativet

Disconnected recordsets+SQL+modifiering

6 svar · 303 visningar · startad av tmb

tmbMedlem sedan feb. 200328 inlägg

Hej allihop! Ny på webforumet.

Mitt problem:
Jag har ett recordset som kopplats till en databas. Eftersom jag kommer modifiera innehållet men inte spara detta så stänger jag ner förbindelsen genom rs.activeconnection = nothing. Till detta recordset så vill jag addera ett fält utan att tappa datat.

Min första lösning var att definiera ett dummy-fält i SQL-frågan som '(1) as srt'. Då får jag den extra kolumnen men den är inte skrivbar och jag får inte modifiera fältattributen när recordsetet är öppet.

Min fråga till expertisen är följande:

Finns det ett enkelt sätt att uppnå det jag vill som jag förbisett? Känns lixom sunkigt att tex behöva skapa recordsetet och sedan loopa ut data från ett resultset. Eller klona recordsetet, stänga det ena, modifiera och sedan läsa tillbaka datat record för record.

Tacksam för svar.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Välkommen till webForum! :)

En liten fråga; varför vill du göra så?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Känns som det är Recordset.Fields.Append du borde titta på.

Finns lite här:
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/041000-1.shtml

Därför att SQL-datat som tas ut är dynamiskt (fälten har olika namn och korsas med andra tabeller) och jag kan inte på ett enkelt sätt tar reda på sorteringsordningen förrän andra saker har tagits med i beräkningen vilka alltså beror på originalinnehållet i tabellen från början. Enkelt va? :D

Helt enkelt: Algoritmen och ordningen är låst. Bara en fråga om hur många mellansteg jag måste göra för att komma dit.

Visst det går att lösa på flera sätt men det bästa är naturligtvis om jag kan få in det där sorteringsfältet på en gång och kan fylla i det senare.

Append funkar inte när recordsetet är öppet och stänger jag det så försvinner all data :D

Min nuvarande lösning som fungerar (som jag testade just nu) är att ta ett godtyckligt fält av den typ jag vill ha ur tabellen. De fält som existerar i tabellen från början verkar vara editerbara.

Jag tycker ändå det är en kludgig lösning. Skulle ändå vara fint om det fanns någon behändig lösning att addera/modifiera fält till redan öppnade recordsets.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Append funkar inte när recordsetet är öppet och stänger jag det så försvinner all data

Ja, det har du ju så klart helt rätt i. :l Isåf kan jag inte se som många alternativ till det du redan gör:

1 "Fuskar" och använder ett befintligt fält.
2 Skapar recordsetet helt från scratch och loopar ut datan.

Ett tredje alternativ kunde ju vara att använda ett XML-dokument istället för ett recordset, men det förutsätter ju att du har en DBMS som kan spotta ur sig XML och att det i övrigt passar för det du vill göra.

Ja, min lösning funkar ju iaf men den är inte snygg :D

Tack iaf för besväret.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)