webForumDet fria alternativet

Fundering..?

4 svar · 156 visningar · startad av Andreas L

Andreas LMedlem sedan sep. 2000215 inlägg

God morgon på er!

Jag funderar lite över det här med DictionaryObjektet. Jag vet alltså hur det fungerar, men saken är den att jag inte kan komma på något speciellt bra användningsområde till det.

Om man kunde köra DictionaryObjektet på applikationsnivå, så hade det varit alldeles utmärkt att använda det till att dela information mellan besökare på en webplats ex. som chatten i "ASP-for dummies.

Tyvärr så fungerar det inte normalt sätt och eftersom all litteratur säger att man INTE skall skapa sådana objekt på applikationsnivå, och helst inte heller på sessionsnivå så undrar jag;
Vad är det tänkt att man skall ha det till?

Finns det någon av er som kan ge ett exempel på en ENKEL och ANVÄNDBAR situation där man MED FÖRDEL använder Dictionaryobjektet i en webbapplikation?

Alltså, där det inte är enklare att använda databas, eller Arrays.

Tacksam för alla sakliga svar! ;)

------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who doesn't"

rymdknarkMedlem sedan maj 2000175 inlägg

Det är inget fel i att använda Dictionary-objektet. Det enda är att den är ganska långsam och drar ned systemprestandan en del, om man använder den intensivt, speciellt om man lagrar dom i Session-variabeln (som i sin tur också är en form av dictionary).
Det går att snabba upp et skript en del bara genom att stänga av Session-variabeln. Om du har många besökare på din sida så kommer sidan att laddas märkbart mycket snabbare än tidigare.

Hej! Tack för visat intresse, rymdknark, men det var ju inte det som jag frågade efter... ;)

Jag citerar mig själv:

"Finns det någon av er som kan ge ett exempel på en ENKEL och ANVÄNDBAR situation där man MED FÖRDEL använder DictionaryObjektet i en webbapplikation?

Alltså, där det inte är enklare att använda databas, eller Arrays."

Finns det sedan någon som fått Objektet att fungera på applikationsnivå, så skulle ju det vara kul att se... (men det är bara en parantes)

------------------

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Ett enkelt användingsområde skulle kunna vara att behålla ett formulärsresultat i en session, där du fortfarande kan plocka ut värdet ur en specifik collektion utan att behöva loopa igenom alla poster...

Men det finns ju massa användningsområden man vill ha lite mer kontroll på innehållet, där en array inte kan ge den kontrollen, och du inte riktigt behöver använda dig av ett recordset...

Mvh Vide

------------------
Kom hem till mig...

Formulärexemplet verkar bra!

Tack Vide!

------------------

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)