Håller på med en spel sida för en klan... dom skulle vilja köra ett "pris" system som medlemmarna kan få om dom spelar bra etc etc. Detta har jag tänkt att bygga upp med hjälp av en innerjoin kod. Just nu har jag ingen dator att testa några av mina koder på :( Så... nu kommer 2 frågor.
Hur ska koden se ut för att få ut alla priser som en medlem har fått.. har en kolum i medlemarna där det står priser och ett nummer tex 6 (två priser)
I en annnan del av databasen har jag vad nummer 2 och 4 heter för priser... detta är meningen att dom själva ska även kunna lägga in nya priser. Hur ska innerjoinen ser ut?
Min andra fråga är... hur ska man kunna ge och ta priser från medlemmarna? tänkte mej något i stil med checkbox som har olika tal. men hur gör man så att om man har checkat 2 4 så ska det blir 6.. och nästa gång man går in på sidan för att ändra priserna så ska 2 och 4 checkboxen vara ikryssat.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg nr 2: det ar val cookies dom far kora med tror jag?
Själva inloggning och sånt är ju inga problem.. det är mer hur man får ut talen och "checka" de tal som ska vara checkade... och detta ska man inte behöva cookies för att göra... man ska inte göra det med cookies. Behöver verkligen hjälp här.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg
ett nummer tex 6 (två priser)
Är det alltså summan av lirarens priser? Eller är det en referens till den andra tabellen?
Din andra fråga, det är väl "inga" problem, ett formulär med checkboxar, du klickar i, postar, lägg in i db vilka boxkar som var ikryssade.
Nästa gång killen kommer till sidan, kolla i db om poster finns, om ja, visa formuläret typ:
<input type="checkbox" name="checkbox1" value="1" <% =rs("checkbox1") %>>
Eller missar jag något?
okey.. nu börjar jag skriva klantigt upptäker jag :e
fråga 1 är: Det är tal 6 dvs binärtalen 2 och 4 vilket kan betyda:
2 = "TeamPlayer"
4 = "Mammas lille pojke"
då ska den skrivas ut att han/hon är en teamplayer och mammas lille pojke
problemet med fråga 2 är att den ska ta ut tal 6 och markerar de 2 boxarna "mammas lille pojke"-checkboxen och "teamplayer"-checkboxen.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg DittBinärtal = 6
if ( DittBinärtal AND 4 ) then
'Teamplayer
else
'Inte Teamplayer
end if
Om laget vill har upp till typ 20 priser.. laget ska själv kunna lägga till nya priser i databasen.. hur gör man då? jag vill inte ändra om sidan hela tiden :e
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Kan du inte byta ut 4:an mot ett värde ifrån databasen då?
jo det kan jag göra.. men hur får jag då ut alla priser som person X har fått? gör den det om man gör:
DittBinärtal = 6
if ( DittBinärtal AND recset("pris_tal") ) then
response.write recset("pris")
else
'Inte Teamplayer
end if
???
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Dittbinärtal är ju det som skall ligga hos användaren, den andra siffran är det binära du skall jämför mot.
Du kan väl göra en loop med step:
intTopBinary = 128
for i = 1 to intTopBinary step ( i + i )
if ( recset( "pris_tal" ) and i ) then
'checka checkboxen med värde i.
end if
next