precis... sen gör man den summeringen på olika perioder... typ unika i veckan eller unika i månaden...
logga träffar - spåra unika besökare
24 svar · 847 visningar · startad av Kromp · sida 2 av 2
Frågan, av Kromp
Tja... Jag vill stänga av IIS loggning och ersätta den med en motsvarande och utökad SQL-server variant... Det jag kommit på att jag vill inserta i min logg-tabell är; response.write request.servervariables("REMOTEADDR") & "<br>" & request.servervariables("REMOTEHOST") & "<br>" & request.servervariables("REQUESTMETHOD") & "<br>" & request.servervariables("SERVERNAME") & "<br>" &
Läs frågan i sin helhet →Man kan säga att "unikheten" kan definieras i presentationen av statistiken.
En session vill jag mena är en unik request och inte ett unikt besök. Även om det nu är definierat som Toonster skrev.
Från WebTrends...
Hit = An action on the Web site such as when a visitor views a page or downloads a file.
Page Views = Also called Page Impressions. Hit to HTML pages only (access to non-HTML documents are not counted).
Visitor Session = A session of activity (all hits) for one visitor of a web site. A unique visitor is determined by the IP address or cookie. By default a visitor session is terminated when a visitor is inactive for more than 30 minutes. This duration can be changed from General panel in the Options Web Traffic Analysis dialog. Synonym: Visit.
PatrikB -> Unik besökare är ju ett unikt besök, och man kan logga händelser för detta unika besök, oavsett användare. ska man logga användare bör man ju använda någon annan term, så att inte missförstånd uppstår.
Så fungerar alla statistiktjänster som finns. Fast det är ju klart, att du får ha egna "preferenser" om du vill...
Om alla 3500 terminalanvändare på IBM i Greenock tex. kommer till din sida, så har dom alla samma IP. Däremot skapas en unik session för varje besökare. Detta är alltså 3500 unika besökare.
Räknar man detta som unik användare, så har en person varit inne på sidan 3500 gånger...
Och tvärtom, användare med uppringd anslutning som får olika IP nummer varje gång, hur tacklar man det...?
Så för besöksstatistik på webbservern, så är sessioner viktigast, eftersom det ger antalet besök.
Däremot i webbapplikationen, systemet som används, så är det användarstatistik över vad de enskilda användarna gör viktigt. Vill man kolla om just en av dessa personer besöker sidan frekvent, så måste det till någon typ av användarinloggning för att det ska funka ordentligt. Cookies är inte helt pålitliga, eftersom dom kan raderas.
Jo, kan hålla med dig .... allt har ju ett "syfte" att visa hur många som besöker en site för olika ändamål.
Om jag nu skulle vilja sälja annonsplats på min sida så vill ju den som köper den annonsplatsen vet hur många olika personer som kommer att se annonsen/annonserna ... dvs, inte hur många "unika besökare" som du anser vara unika utan veta hur måna verkligen unika besökare/individer som ser den annonsen.
Där är det viktigt att kunna presentera "någorlunda" korrekt statistik .... det blir ju så att säga ingen "glädje mätare" som det blir när man räknar enbart Sessioner.
cya,
PatrikB