varför då ?
Jajamän. Tänkte att vi här kunde be en sista bön för detta språk som berikat och förenklat våra liv så mycket. :) .
Men som tyvärr nu måste gå i graven ;( .
32 svar · 509 visningar · startad av Danmagnus
Jajamän. Tänkte att vi här kunde be en sista bön för detta språk som berikat och förenklat våra liv så mycket. :) .
Men som tyvärr nu måste gå i graven ;( .
varför då ?
En ny stjärna har tänts!,
ASP plus!. jiiihuuuuu.
vad är det för skillnad
Stor skillnad, men jag tror det kommer att dröja ett bra tag innan ASP+ tar över. ASP kommer ju inte att sluta fungera, och på många sätt är det en mer strukturerad och enkel miljö. ASP+ är bra, men inte lysande. Ännu.
Nej nej, ASP plus är mer strukturerad än ASP är, i ASP plus finns funktioner som utför jobbiga grejer som man hade varit tvungen att koda själv i ASP.
Jo, så kan man uttrycka det, men vanliga ASP bygger på direkt utnyttjande av ASP:s inbyggda objekt. ASP+ genererar mycket mer själv, vilket jag ser som en brist på struktur. Obs! Jag tycker verkligen att ASP+ är bra, men endast framtiden kan utvisa om denna pseudomiljö är något som är effektivt att arbeta i. Särskilt om man tänker på arbeten där många är inblandade.
------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
[Redigerat av emission den 04 okt 2000]
Vet inte så mkt om ASP+ men alla gamla asp sidor kommer väl fungera. ASP+ är väl bara en förbättring typ som asp3.0. Man kommer väl kunna blanda in lite nyheter i den gamla asp koden bara eller? Typ som C/C++.
//M@rtin
Nope. ASP+ är helt nytt från grunden, och VBScript har försvunnit som basspråk. Ja, dina sidor kommer att fungera i framtiden också, men inte i form av ASP+.
------------------
Leon Reklambyrå AB
Tror nog att vanlig ASP kommer att leva vidare ett tag till även efter att ASP+ släppts. Finns säkert många även då som tycker att VBscript är lättare till enklare saker. Visst, ASP+ blir säkert bättre men samtidigt blir det väl mer avancerat och med högre inlärningströskel?
Det är ju inte alltid som det absolut bästa/snabbaste är nödvändigt utan huvudsaken är ju att sättet man använder är bra nog till det man skall använda det till...
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."
I ASP plus boken från Wrox står det en massa om "Next Genaration Web Services Network" , nån som vet vad det kommer innebära?. Det är en massa fack utryck så det är lite luddigt. Men nånting om att alla webtekniker kommer att vara supportade. hmm?
RESPONDING TO EVENTS(List controls)
ASP+ har Controllers likt händelsehanterare i Java-script på klient sidan.
som Onclick. Som skickar händelser till servern hela tiden.
<asp:Button id="FooBtn" onclick="FooBtn_onclick">
You then implement the event procedure as follows (in VB):
Sub Footbtn_onclick(Sender As Object, E As EventArgs)
CONTROL FAMILIES
Instrinsic controls, which map to simple HTML elements.
List controls, to provide data flow across a page.
Rich controls, to provide rich UI and functionality.
Validation Controls, to provide a variety of data validation.
Detta är nog unikt för ASP, om man ska kunna göra samma saker med andra
språk måste man lägga till java-applets och skit.
Det verkar som att ASP+ försöker sudda ut gränsen mellan klient och server .
den där "List controls" alltså händelsehanteraren skickar till servern
vad användaren har för sig "data flow" mellan klient och server.
Verkar som java-script har fått en lite konkurent ha ha.
Sen har vi det riktigt unika!.
MOBILE CONTROLS
There will be a set of controls for providing WML content
to WAP devices. Since one of the ideas of Rich controls is their ability to render differently
depending upon the browser.
Alltså, olika sidor kommer renderas olika beroende på vilken webläsare man har.
Och det är språkoberoende, man kan välja VB (inte VBscript), C#, eller C++. Mycket bra.
Koden kompileras, inte som nu i realtid, utan bara en gång.
mycket bra.
Komponenterna behöver inte registreras på web-servern, bara att ftp'a upp dom.
Mycket bra.
Man kan kommunicera mellan komponenter på olika servrar, mycket bra, fast kanske en möjlig säkerhetslucka.
+ en massa andra "goa" saker...
"Happy ASP+ 'ing"
/T
------------------
public static void main()
En länk för ASP+ intresserade, Charles Carroll's ASP+ sida:
http://www.aspng.com/
/T
------------------
public static void main()
Detta är nog unikt för ASP, om man ska kunna göra samma saker med andra
språk måste man lägga till java-applets och skit.
Nej, det är inte unikt. Det är inget "magiskt" med det, enda skillnaden mot andra språk är möjligtvis att det ligger färdigimplementerat, annars kan man ju alltid göra samma sak med egna komponenter.
Sen har vi det riktigt unika!.
MOBILE CONTROLS
Ujuj, jätteunikt ;)
Med andra ord så är ASP+ en programmeringsplattform med en massa fabriksfärdiga komponenter? Det känns ju inte som en jättestor revolution direkt.
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
Det existerar INGET språk förutom ASP+ som har server controls för att rendera klientens sida beroende på vilken webläsare man har!. i ALLA andra språk är man tvungen att antingen göra olika sidor för netscape,explorer,WAP,etc. Eller programmera sidan så den skickar ut olika HTML beroende på vilken webläsare man har. punkt slut.
Och det här med direkt-till-server-klienthändelsehanterare. Visst, du kan göra det med en Java-applet, men då måste du skriva den själv. ASP+ har det i sig från början.
[Redigerat av Danmagnus den 08 feb 2002]
Danmagnus, vilken skön "jag vet bäst"-stil du går på i!
Ge dig pepparn, du verkar inte kunna så mycket.
Hehe, du är ju för kul! Jag har ingen aning om vad du "kan", jag kan dock försäkra dig om att jag tjänar mer pengar än vad du gör på att göra det jag kan :p :e
Ok, nu när jag sagt det så är det dags för mig att sabla ner dina ynkliga argument.
Det existerar INGET språk förutom ASP+ som har server controls för att rendera klientens sida beroende på vilken webläsare man har!.
Det finns måhända inget språk som har dessa funktioner inyggt direkt i sitt API, men det jag säger är att det inte är unikt. Eller tror du att MS är först med att göra serverkomponenter som beroende på klientens läsare hämtar/taggar upp och visar data/text?? Det har jag gjort många gånger och jag är inte direkt ensam om det...
Och det här med direkt-till-server-klienthändelsehanterare. Visst, du kan göra det med en Java-applet, men då måste du skriva den själv. ASP+ har det i sig från början
Tror du att MS har skapat ett helt nytt protokoll för ASP+ och skitit i TCP/IP och HTTP eller? Självklart kan man göra samma typ av händelsehanterare med andra språk, så tillvida det inte är en specialfunktion i nästa version av IE som är specialskriven för ASP+.
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
[Redigerat av sgtpepper den 05 okt 2000]
Åhej, vad vi var konstruktiva här då...
Ge dig pepparn, du verkar inte kunna så mycket.
Danmagnus, du lär inte locka över några till ASP+ om du ska ha den där tonen.
Jag tycker att ASP+ är väldigt intressant (främst pga XML-hanteringen), och har sysslat en hel del med det, på egen hand. Det är dock inte första gången ett språk/API kommer ut och ser väldigt revolutionerande ut. Det är först när man arbetat länge med något - helst tillsammans med andra - som man kan veta om det verkligen gör dig mer effektiv och om det fungerar i ett produktionsflöde.
ASP+ lovar myckt gott, men jag tänker inte gå ut på gatan och marschera än på ett tag.
Ja, allt som man kan åstadkomma med ASP+ går också att göra med andra miljöer. Det är själva naturen med HTTP-baserade miljöer. Ibland är de andra lösningarna (som kan sträcka sig från PHP till Python till Zope till Rebol) bättre än ASP+, ibland är de sämre.
Prova på, och kolla om det passar er. Om inte, använd något som gör er effektiva och glada.
mvh
------------------
Leon Reklambyrå AB