Jag är inte så hemma på ASP (PHP är mer min grej :)) men jag skulle gissa på att det betyder att man tar ut alla rader i databasen som innehåller Fagel (gissar på att &-tecknen är där för att visa att det får vara mer text och värden där, bara Fagel finns med) ... :)
gissar på att &-tecknen är där för att visa att det får vara mer text och värden där, bara Fagel finns med
Nej, de är inte där pga det. Det är en såkallad strängkonkatenering, som visar att här vill vi inkludera något från ASP i vår textsträng eller tvärt om. ;) Man klipp-klistrar med &, kan man säga.
Jo, eftersom det du frågar är angående SQL och inte ASP. En SELECT returnerar alla rader (eller kolumner man väljer) ur en databas, som stämmer med det villkor man ställt.
nameVar = "Stefan"
ageVar = "25"
str = "Jag heter " & nameVar & " och jag är " & ageVar & " år gammal."
Anledningen till att det är apostrofer där uppe är att värdet som skall jämföras med databasen måste inneslutas i ' om fältet är av typen Text eller liknande.
1. Första " är till för att förklara; här börjar strängen.
2. Sen skriver vi SELECT * FROM.. osv.
3. Efter det, slutar strängen och vi vill ha in ett värde; alltså sätter vi en ny ". Eftersom fältet är av typen text i databasen använder vi en ' (apostrof) före vår ".
4. Därpå kommer &. Den talar om för koden att nu vill vi sätta ihop något här.
5. Sedan kommer variabeln.
6. Ytterligare en & för att markera att variabeln 'slutar'.
7. Vi fortsätter strängen genom att sätta en " och avslutar inmatningen av datat med ' (eftersom det är ett textfält).
8. Ytterligare en " för att stänga hela strängen.