MiaMedlem sedan juni 200035 inlägg Alltså. Jag skapar mig ett rs som består av ett antal poster. Dessa skriver jag sedan ut i en tabell.
Koden:
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "msafund"
SQL = "SELECT osv...
Set rs = Connect.Execute(SQL)
Problemet blir sedan när jag trycker på refreshknappen i browsern. Då får jag upp följande felmeddelande:
Linje 34 syftar på Connect.Open "msafund"
Error Type:
Provider (0x80004005)
Unspecified error
/wp/aspversion/index.asp, line 34
Markerar jag däremot addressfältet i browsern och trycker enter så laddas sidan om utan problem.
Jag kan för allt i världen inte förstå varför. Men här om någonstans finns det säkert någon som vet.
Mia
Tacksam för svar...
bohlinMedlem sedan mars 2000263 inlägg hmm...mysko. kolla så att du stänger databasen.
connect.close
------------------
/bohlin
kaffe är djävulens dryck
glögg är guds dryck
MiaMedlem sedan juni 200035 inlägg Databasen är stängd, det har jag trippelkontrollerat.
Däremot händer ännu fler skumma saker:
Vi är två som jobbar mot samma accessdatabas. När person nr2 hade gått hem för dagen och jag satt ensam kvar så fungerade ovanstående problem alldeles utmärkt, inga konstigheter alls.
Har haft mycket problem med själva databas kopplingen. Förmodar att de har berott på att vi är 2 som jobbar mot accessdb, men det ska den väl klara av???
CoolDudeMedlem sedan aug. 2000304 inlägg Skulle kunna vara att Person 2 sitter med databasen Öppnad i Access och jobbar som du får det problemet.
Fast det borde inte fungera då du klickar i adress fältet heller....!!!
*Förbryllad*
Fast ovan nämnda Kan juh vara en ledtråd. Oftast brukar man få ett felmeddelande som säger att "någon annan använder databasen exlusivt..."
Eller Liknande.
Tanken R väkt i alla fall. :)
------------------
//CoolDude
Skicka gärna med hela koden, så är det enklare att skapa sig en uppfattning i frågan! :i
------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who dosn't"
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg En liten fingervisning vad Access egentligen klarar av kan vara det som jag har gjort.
* Vi har 500 besökare till hemsidan per dag som jobbar mot databasen hela tiden.
* Vi [5 personer] använder databasen lokalt för att skriva ut offerter / beställningar, söka produkter, ändra priser m.m
Vem sa att access inte klarar mer än 5 användare samtidigt?
Om man tar 500/24, får man ca 21 användare per timma.
Lägg till att många av dessa timmar inte är speciellt besökta. (sover)
Lägg sedan till att vi [5] väldigt ofta sitter samtidigt och kollar priser, eftersom vi har fyra telefoner in i butiken, plus att kassadatorn dat emot kunder i butiken!
Vi har (enligt mina beräkningar) kör 10-15 anrop till Accessdatabasen samtidigt, utan att det har ställt till bekymmer.
Jag rekommenderar er inte att köra Access, eftersom SQLServer är mycket snabbare, säkrare, plus att den har fler funktioner.
Men jag vill bara berätta att det GÅR att köra utan problem.
Därmed tror jag inte att de kör Altavista på Access ;)
Ha det bra!
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba
Visst har Access en begränsning när det gäller samtidiga användare och den ligger visst på 5 ...eller var det kanske 10?
Det spelar ingen roll, eftersom vid de flesta operationer mot databasen utförs under ett kort ögonblick, varpå man stänger och rensar objekten.
Vad man alltså måste hålla isär är hur många som är "inne på siten" och tittar på sidorna, och hur många som samtidigt hämtar, uppdaterar eller tar bort data ur databasen.
Du kan har hundratals besökare per timme, utan att det för den saken skull MÅSTE innebära att Access packar ihop och går hem!
Som exempel kan nämnas att jag provade att bygga en chat mot en Accessdatabas. Den fungerar jättesnabbt och bra, även då jag testat den med 25-30 användare.
Databasoperationerna är i detta fall så enkla och kräver så lite tid, så att det inte inte blir några problem.
Om jag däremot har väldigt mycket data och operationerna tar lång tid, så är det större risk att "Max Samtidiga Användare" blir ett för högt antal!
------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who doesn't"
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Självklart är det då.
Jag ville bara dementera ryktet att en normal hemanvändare med fast lina, som vill leka lite med databaser osv behöver köpa SQLServer, då han knappast kommer ha så stora databasfrågor att det blir problem.
Tack!
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba