webForumDet fria alternativet

Databaskoppling

4 svar · 356 visningar · startad av Mia

MiaMedlem sedan juni 200035 inlägg

Hejsan!
Jag försöker i asp-koden koppla upp mig mot en accessdatabas. Vilket sjölvklart inte går värst vidare en måndagsmorgon
:(

Felmeddelandet jag får ser ut som följer:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x714 Thread 0x7b0 DBC 0x27be5e4 Jet'.

Och min kod ser ut:
Dim Connect, rs, SQL

Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=c:\databas\funds.mdb"
Connect.Close

[Redigerat av Mia den 02 okt 2000]

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Dom gånger jag har fått det felmeddelandet är när jag antingen har haft fel sökväg till databasen eller om mappen där databasen ligger inte har rättigheter nog...

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

MiaMedlem sedan juni 200035 inlägg

Tack, men jag har alla rättigheter som finns att få och sökvägen stämmer så vitt jag ser.....

Fler förslag mottages tacksamt.

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Hello,

att du har rättigheter på datorn, domänen spelar ingen roll, utan det är på katalogen eller filen som rättigheterna måste ändras på.
Det är endast Systemet, admin och domänanvändare som har rättigheter som default(i win2k) att skriva/ändra etc. i katalogen/filen och där måste du lägga till så att IUSR_servername oxå får rättigheter att skriva och läsa i katalogen eller filen.

cya,
PatrikB

------------------
=================================
** ZWGdesign **
=================================

Andreas LMedlem sedan sep. 2000215 inlägg

Jag känner igen det där felmeddelandet(jag tror att det var samma iallafall).

I mitt fall så kunde jag omöjligt skapa en accessdatabas och få den att fungera med ASP.

Om jag däremot tog en gammal databas, tömde den och skapade nya tabeller så fungerade alltihop. Skumt så det räckte, så jag installerade om Access och vips så förvandlades jag från en grå och grubblande varelse, till den glada och harmoniska människa jag är idag! Allt fungerade igen!

------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who dosn't"

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)