Nu tror jag att jag har kommit på ett riktigt klurigt problem. :)
Säg att jag har en spalt, i vilken visas en sträng som besökare matat in i en databas. Låt oss också säga att jag inte vill ha några radbrytningar i denna spalt, utan om strängen är bredare än spaltbredden vill jag att det som får plats skall visas och resten ersättas med "...".
Det är väl lätt tänker ni, man kör bara nån funktion tar ut ett visst antal tecken från början av strängen och lägger till "...". Problemet är att teckensnittet jag använder i spalten inte har jämn teckenbredd och den nämnda lösningen skulle alltså innebära att om besökaren skrivit in "iiiiiiiiiiiii" skulle det klippas för kort, och "MMMMMMMMMMMM" inte tilräckligt kort. Naturligtvis kan man dimensionera det hela så att den klipper "MMMMMMMMMMMM" tillräckligt kort, men då klipps "iiiiiiiiiiiii" alldeles för kort.
Min tanke var att göra en funktion som håller reda på varje teckens teckenbredd, räknar alla tecken i strängen, identifierar deras teckenbredd samt räknar ihop dem och på något sätt klipper av den när ett visst pixelantal är uppnått. Nån som har en aning om hur sjutton man skulle skriva en sådan?
------------------ That you're paranoid doesn't mean you're not being monitored... Monitora
Min åsikt är nog att det inte är värt besväret. Hur tecknen visas beror ju även på besökarens fontinställningar, klient, system osv.
Hur mycket du än laborerar så förstörs allt ändå när en besökare tex har all fontvisning satt till 125%.
------------------
MvH
/Bengan www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."
Om man inte sätter fontbredden i pixlar med css. ;) Fast det går ju att komma förbi också. Hur mycket man ska låta användarna bestämma är dock en annan diskussion, så den får vi föra i något annat forum.
Nej, jag har nog också kommit fram till att det vore väldigt knöligt och definitivt inte värt besväret. Om någon har kommit på smart sätt, eller vet om något inbyggt sätt, skulle jag dock vara mycket intresserad av att få veta. Det vore, om inte annat, coolt bara för att det inte är så vanligt förekommande. :e
------------------ That you're paranoid doesn't mean you're not being monitored... Monitora
127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe