JohanVMedlem sedan feb. 200330 inlägg
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel i UPDATE-uttryck.
Connect.execute("Update category" & Request.Querystring("se") & "Set rubrik='" & Rubrik & "', texten='" & texten & "',
Forklaring='" & Forklaring & "', datum='" & datum & "', nick='" & nick & "', email='" & email & "' Where id = "& Request.Querystring("id"))
Blir så när jag försöker lägga till " & Request.Querystring("se") & "
Hur ska jag skriva för det ska funka?
Re: Syntaxfel
Humm, om jag tar bort " & Request.Querystring("se") & " det igen så funkar det
NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg
Du har Set efter category " & Request.Querystring("se") & ". Det skall du inte ha
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Nickemannen skrev:
Du har Set efter category " & Request.Querystring("se") & ". Det skall du inte ha
Mjo, om du kikar en gång till så verkar det som om han försöker generera ett tabellnamn med den första querystringen.
När man felsöker SQL-statements, använd alltid response.write!
SQL = "Update category" & Request.Querystring("se") & "Set rubrik='" & Rubrik & "', texten='" & texten & "',
Forklaring='" & Forklaring & "', datum='" & datum & "', nick='" & nick & "', email='" & email & "' Where id = "& Request.Querystring("id")
response.write SQL
response.end
Connect.execute(SQL)
OveRRidE skrev:
Nickemannen skrev:
Mjo, om du kikar en gång till så verkar det som om han försöker generera ett tabellnamn med den första querystringen.
När man felsöker SQL-statements, använd alltid response.write!
SQL = "Update category" & Request.Querystring("se") & "Set rubrik='" & Rubrik & "', texten='" & texten & "',
Forklaring='" & Forklaring & "', datum='" & datum & "', nick='" & nick & "', email='" & email & "' Where id = "& Request.Querystring("id")
response.write SQL
response.end
Connect.execute(SQL)
Tack!
Precis så jag menade
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Ok. Men löste det sig eller? För jag ändrade faktiskt inget i SQL-strängen.
I övrigt bör du göra en kolla på din querystring på den sidan, så att det inte är tom, för då kan det ställa till trubbel i databasen om det blir fel tabell.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Om du dynamiskt vill bygga ihop frågor på det sättet så har du ett grundläggande fel i din databasdesign.
Japp, det löst sig ver ett fel i querystringen
Tack så mycket för hjälpen iaf!