webForumDet fria alternativet

Syntaxfel

7 svar · 215 visningar · startad av JohanV

JohanVMedlem sedan feb. 200330 inlägg

Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel i UPDATE-uttryck.

Connect.execute("Update category" & Request.Querystring("se") & "Set rubrik='" & Rubrik & "', texten='" & texten & "', 
Forklaring='" & Forklaring & "', datum='" & datum & "', nick='" & nick & "', email='" & email & "'   Where id = "& Request.Querystring("id"))

Blir så när jag försöker lägga till " & Request.Querystring("se") & "
Hur ska jag skriva för det ska funka?

Re: Syntaxfel

Humm, om jag tar bort " & Request.Querystring("se") & " det igen så funkar det

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg

Du har Set efter category " & Request.Querystring("se") & ". Det skall du inte ha

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Nickemannen skrev:

Du har Set efter category " & Request.Querystring("se") & ". Det skall du inte ha

Mjo, om du kikar en gång till så verkar det som om han försöker generera ett tabellnamn med den första querystringen.

När man felsöker SQL-statements, använd alltid response.write!

SQL = "Update category" & Request.Querystring("se") & "Set rubrik='" & Rubrik & "', texten='" & texten & "', 
Forklaring='" & Forklaring & "', datum='" & datum & "', nick='" & nick & "', email='" & email & "'   Where id = "& Request.Querystring("id")
response.write SQL
response.end

Connect.execute(SQL)

OveRRidE skrev:

Nickemannen skrev:

Mjo, om du kikar en gång till så verkar det som om han försöker generera ett tabellnamn med den första querystringen.

När man felsöker SQL-statements, använd alltid response.write!

SQL = "Update category" & Request.Querystring("se") & "Set rubrik='" & Rubrik & "', texten='" & texten & "', 
Forklaring='" & Forklaring & "', datum='" & datum & "', nick='" & nick & "', email='" & email & "'   Where id = "& Request.Querystring("id")
response.write SQL
response.end

Connect.execute(SQL)

Tack!
Precis så jag menade

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Ok. Men löste det sig eller? För jag ändrade faktiskt inget i SQL-strängen.

I övrigt bör du göra en kolla på din querystring på den sidan, så att det inte är tom, för då kan det ställa till trubbel i databasen om det blir fel tabell.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Om du dynamiskt vill bygga ihop frågor på det sättet så har du ett grundläggande fel i din databasdesign.

Japp, det löst sig ver ett fel i querystringen
Tack så mycket för hjälpen iaf!

Genererad på 363 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb