webForumDet fria alternativet

replace

2 svar · 255 visningar · startad av SPiN

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Hej!

Jag håller på att koda en chat för tillfället, och har kommit en bra bit på väg. Den första versionen är redan färdig, och nu försöker jag lägga till lite funktioner till v.2.

Jag vill att chattarna ska kunna skriva klickbara länkar och kunna välja om en text ska vara fet, m.m., men jag får det inte riktigt att funka.
Genom att skriva s.k. webForum-taggar (dvs. [ url] [ /url]m.m.) så ska texten mellan taggarna ändras. Jag får det att funka med länkar, men inte med att göra texten fet!
För att göra en länk gör jag så här:

If InStr(1, lCase(chkMess), "[ url]") and InStr(1, lCase(chkMess), "[ /url]") then
iURL = split(lCase(chkMess), "[ url]")
iURL2 = split(iURL(1), "[ /url]")
chkMess = iURL(0) & "<a href=""" & iURL2(0) & """ target=""_new"">" & iURL2(0) & "</a>" & iURL2(1)
end if

Den funkar.
Men sen för att göra en text fet, gör jag likadant, men då funkar det inte om man sätter [ bold] i början av sina chatmess!? Men om man skriver nånting innan så funkar det... helskumt

Någon som vet vad det kan bero på?

------------------
SPiN, bjowik99@it-gymnasiet.nu

M@rtinMedlem sedan dec. 19991 214 inlägg

Om du vill kunna använda taggar som bold, italic eller andra enkla textformateringar genom att skriva taggen fast med [ och ] istället för < och > så kan du göra så här:

htmlfix=Replace(htmlfix, "[ b ]", <b>")
htmlfix=Replace(htmlfix, "[ /b ]", </b>")

htmlfix är alltså variabeln där textsträngen ligger. DU kan självklart skriva [bold] istället för om du hellre vill det.

[redigering]
trodde det skulle gå att skriva allt inom kod men det gick visst inte så jag får skriva [ b ] i koden nu, men du ändrar så klart till utan mellanslag.
[/redigering]

//M@rtin

[Redigerat av M@rtin den 02 okt 2000]

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Ja juste, varför tänkte ja inte på det? :q
Men det går inte att göra länkar så, men det gick ju på mitt sätt :)

Skumt att det gick att använda [ url] men inte [ bold]-taggen ändå...

------------------
SPiN, bjowik99@it-gymnasiet.nu

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb