Det beror mycket på dig själv som person. Det är sällan jobb kommer av sig själv...
------------------
---
/M.
11 svar · 230 visningar · startad av Nickemannen
Är det lätt att få jobb inom...
programmerings branchen för hemsidor..
om man kan t.ex. Aps, javascript. sql och cgi flytande?
------------------
http://sendmess.freesqlhost.com/
Det beror mycket på dig själv som person. Det är sällan jobb kommer av sig själv...
------------------
---
/M.
Nej det är inte lätt att få jobb med kunskaperna.
Du behöver som regel kunna Java eller C++ också. Tyvärr.
För min del så gick jag runt till alla möjliga företag i stan och frågade om jag fick praktik/jobb och till sist nappade det och här sitter jag... :)
Jag gick inte heller via arbetsförmedlingen, men det hjäper nog att lägga ut krokar där också.
Mvh, Vide
------------------
Kom hem till mig...
hur länge sen var det och var det praktik du fick. jag har mycket svårt att tänka mig att i dagens läge skulla vara lätt att få nått om man inte kan java el. c++
Jag tycker diskussionen låter statisk. Allt förändras, hela tiden. Att få ett jobb inom hemsidesprogrammering, det är svårt att säga vad det innebär. Naturligtvis går det alltid lättare ju fler språk som talas, men lättkodare krävs ibland också. Eeh.
------------------
---
/M.
Anställningen fick jag i våras, och före det hade jag praktik... och när jag började praktisera kunde jag knappt HTML ;)
Mvh, Vide
------------------
Kom hem till mig...
Man kan komma mycket långt utan kunskaper i C++ el. Java. Är man mycket duktig på ASP har man det väl förspänt.
------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Väl förspänt idag, ja möjligtvis. Men hur långt räcker det i morgon?
Om ett tag kommer enkla scripthackade sajter att vara ett minne blott och då måste man ha en åtminstone grundläggande kunskap om objektorientering, analys & design etc. som många självlärda asp-programmerare saknar. Om man har kommit "med tåget" idag så har man förhoppningsvis möjlighet att vidareutbilda sig inom företaget och på så sätt inhämta de nödvändiga kunskaperna men det blir svårare att i framtiden komma in "bakvägen" utan mer avancerad programmerings- och design&analys-kunskap.
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
Jättesant pepper. Jag vill dock lägga in just de kunskaper du berör i uttrycket "mycket duktig på ASP". Hårklyverier.
Får hålla med sgtpepper där.
Det är mycket viktigt att ha en grund att stå på, ex gedigna programmeringskunskaper, i teori och praktik. Har man det så är steget väldigt kort till att lära sig ett nytt språk. Och chansen att få "det där jobbet..." större.
Oavsett vad framtiden kommer att visa inom nät-området, så är det någon typ av programmering som kommer att ske. Eftersom de senaste "nya" språken (Java, C#) på sätt och vis härstammar från C, så tycker jag att C/C++ är en utmärkt grund.
Varför inte en 5 poängs distanskurs på högskola / universitet ?
Då får man dessutom gedigna teoretiska kunskaper. Har man dessutom intresse och fallenhet för programmering, så kan en sådan kurs gå som en dans...
/T
------------------
public static void main()
Jag vill dock lägga in just de kunskaper du berör i uttrycket "mycket duktig på ASP". Hårklyverier.
På vilket sätt är det hårklyverier? Om man kör ASP men inte kan C++ så är man ju i princip begränsad till Visual Basic som är ett icke objekt-orienterat språk.
Jag tycker absolut att man skall satsa på Java eller C++, även om dessa språk inte kommer att existera i all evinnerlig tid så ger dom en bra mycket bättre grund för vidare utveckling än vad Visual Basic ger. Java kommer allt starkare på webbfronten och är redan dominerande inom tyngre e-handelslösningar. C++ talar ju för sig självt, det är ett av de absolut mest spridda och använda programmeringsspråken.
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
[Redigerat av sgtpepper den 02 okt 2000]