tstoneMedlem sedan apr. 2001101 inlägg Då jag gjort ett idiotiskt misstag behöver jag hjälp - problemet är som följer:
I en listbox i asp/vb sorterar jag efter ett fält som innehåller "Fullständigt namn" ex. Nicklas Griphem.
Nu skulle jag vilja sortera listboxen efter Efternamn, istället - går det att lösa utan att bygga om hela rasket?
:) Nicke
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg det gor du val enklast i sql:en? Antar att du listar namnen i listboxen i en loop?
sql = "select Efternamn from Tabell"
set rs = objConn.execute(sql)
Do until rs.eof %>
<select name="Efternamn">
<%
response.write "<option value="""&rs("Efternamn")&""">"&rs("Efternamn")&"</option>"
rs.movenext
loop
%>
</select>
skulle jag gora ;)
tror crisse missförstod dej.. han har tex <%=recset("hela_namnet")%> ex:
Arne Person
Jacob Jacobson
Josef bengtsson
nu vill han sortera så att bengtsson kommer först etc etc
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Splitta strängen till en array och sortera arrayen?
Jepp, det som OveRRide skriver.
Splitta den där " " är och ge Förnamnet och efternamnet samma Id sedan sorterar du utskrivningen efter efternamnet och Håller reda på hur de numren ordnas och skriver ut både förnamnet och efternamnet.
tstoneMedlem sedan apr. 2001101 inlägg eh - jag får nog fixa det...
genom att skapa en fråga som splittrar tabellen på nytt, tror jag - har någon an aning om det låter sig göras i VB?
:) N
/Tack för alla svar
MacceMedlem sedan apr. 2001425 inlägg Tänk bara på att man kan ha två efternamn (eller kanske två förnamn)...
Jag skulle nog lagt till en kolumn till i db:n i a f för säkerhetsskull...
tstoneMedlem sedan apr. 2001101 inlägg Ja - det ser inte bättre ut...
;( N