webForumDet fria alternativet

Includes i Select Case satser.

3 svar · 255 visningar · startad av Zaphod

ZaphodMedlem sedan maj 2000107 inlägg

Hejsan.

Jag sitter och utvecklar en site just nu. Den innehåller en del olika sektioner. Så jag tänkte att jag skulle vara lite klurig och göra som så att jag bara behövde skicka med en variabel med query string:en. Tex main.asp?section=home osv...

Så löste jag det sedan med följande (där strSection är värdet från querystring:en)

<%Select Case strSection
<%Case "första"%>
<!--#INCLUDE FILE="includes/forsta.asp" -->
<%Case "andra"%>
<!--#INCLUDE FILE="includes/andra.asp" -->
<%Case Else:%>
<!--#INCLUDE FILE="includes/forsta.asp" -->
<%End Select%>

Detta funkar. Man får visserligen lägga till det manuellt varje gång man vill ha en ny sektion (jag skulle kunna göra ett script som generear en fil och lägger till automatiskt, inte orkat bara) så långt är allt frid och fröjd. Förutom att det verkar som om den inkluderar alla, och sedan väljer bort. Dvs den måste ladda och testa all kod innan den väljer sektion. Vilket tar mycket längre att ladda.

Vad jag undrar är nu ifall det finns ett smidigt sätt att lösa det på? Utan att jag behöver göra en sida för varje (eftersom en stor del skall alltid finnas med).

Det ska ligga på en NT-4 Server. Annars så kanske jag hade övervägt server.execute. Men hur ska man lösa det annars? Jag måste kunna köra asp i dessa filerna. Så att importera dem med filesystemobject funkar inte.

Nu när jag sitter här å funderar så verkar den enda självklara lösningen vara att importera main.asp istället för tvärtom. Men jag är öppen för andra förslag. :)

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hmm, sånna här saker är jobbiga utan IIS5 och server.execute (som jag f.ö använder på detta sätt på min sajt)...

Lättast är att göra som du sa sist, att importera main.asp...

Annars för du väl skapa filer dynamsikt som du döper till t.ex forsta.asp som du sedan exekverar, men detta är väldigt jobbigt att koda, och det kräver en del av servern också...

Så jag vet inte riktigt, som sagt det bästa skulle vara att fixa IIS5...

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

DanmagnusMedlem sedan maj 2000269 inlägg

annars kan du bara läsa in hela textfilen i en variabel med filesystemobject och sen bara skicka ut den med en response.write.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Nej, det hjälper inte. Se ovan.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)