S sudden Medlem sedan okt. 2002 341 inlägg Frågan 1 feb. 2003 12:01 #1 Hej!
Jag ska Uppdatera databasen med ett värde som bestäms av användaren genom ett formulär.
Formulärkoden är följande:
<table width="298" border="0" cellspacing="3" cellpadding="0">
<tr>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Manskap</font> </td>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("manskap")%></font></td>
<td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"> KÖP:</font> [B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="SOLDATER" size="7"> <font size="2" color="#FFFFFF">st</font> <input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Slagskepp</font> </td>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("slagskepp")%></font> </td>
<td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"> KÖP:</font> [B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="BATTLE" size="7"> <font size="2" color="#FFFFFF">st</font> <input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Hangarfartyg</font> </td>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("hangarfartyg")%></font> </td>
<td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"> KÖP:</font> [B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="HANGAR" size="7"> <font size="2" color="#FFFFFF">st</font> <input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Kryssare</font> </td>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("kryssare")%></font> </td>
<td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"> KÖP:</font> [B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="KRYSS" size="7"> <font size="2" color="#FFFFFF">st</font> <input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Jagare</font> </td>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("jagare")%></font> </td>
<td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"> KÖP:</font> [B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="HUNTER" size="7"> <font size="2" color="#FFFFFF">st</font> <input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Ubåtar</font> </td>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("ubåtar")%></font> </td>
<td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"> KÖP:</font> [B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="SUB" size="7"> <font size="2" color="#FFFFFF">st</font> <input type="submit" value="Köp!">[/B]</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Stridsvagnar</font> </td>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("stridsvagnar")%></font> </td>
<td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"> KÖP:</font> [B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="PANSAR" size="7"> <font size="2" color="#FFFFFF">st</font> <input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Flygplan</font> </td>
<td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("flygplan")%></font> </td>
<td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"> KÖP:</font> [B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="AIR" size="7"> <font size="2" color="#FFFFFF">st</font> <input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
</tr>
</table>
När jag sedan ska lägga till värdet så användar jag följande SQL syntax:
SQL = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("SOLDATER") & " where UserID = " & session("USER")
Men jag vill ju kunna lägga till alla dem olika värderna från dem olika formulären.
Hur ska SQL satsen se ut då?
Tacksam för svar ;)
T trexter Medlem sedan mars 2002 1 889 inlägg Felet i di HTML-kod är att du har ett särskilt formulär för varje fält. I regel ska man aldrig ha fler än ett formulär på en HTML-sida. (Finns naturligtvis undantag.)
Du bör alltså använda denna konstruktionen:
<form>
<input type="text" name="något1" value="">
<input type="text" name="något2" value="">
<input type="text" name="något3" value="">
<input type="text" name="något4" value="">
</form>
Och sedan rada upp SQL-frågorna som lägger in olika värden. Du använder input name="abc" till att hämta vad användaren skrivit in.
SQL = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("SOLDATER") & " where UserID = " & session("USER")
SQL2 = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("BAGARE") & " where UserID = " & session("USER")
SQL3 = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("REVISORER") & " where UserID = " & session("USER")
Lite modifiering krävs förstås...
:)
S solbulle Medlem sedan mars 2001 5 287 inlägg Hm... funderar lite på din databas, vad är et egentligen du lagrar i "manskap"?
S sudden Medlem sedan okt. 2002 341 inlägg Jag lagrar antalet soldater som användaren har!
Håller på med ett onlinespel som är baserat på andra världskriget.
S solbulle Medlem sedan mars 2001 5 287 inlägg Ok... men har du inte ordning på vilken sorts soldater användaren har? (I databasen)
Då kan du väl i så fall summera de fälten.
S sudden Medlem sedan okt. 2002 341 inlägg Hm, har faktiskt inte några sådana fält...jag ska nog bygga på det sen när jag kommit en bit på väg =)
S solbulle Medlem sedan mars 2001 5 287 inlägg Ok, då är jag med.
Iofs måste det väl vara bättre att bara köra en sqlsats?
Typ:
SQL = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("SOLDATER") & " + " & request.form("BAGARE") & " where UserID = " & session("USER")
'osv
Keep up the good work!
S sudden Medlem sedan okt. 2002 341 inlägg Hmm...jo men jag vill ju inte bara kunna uppdatera kolumnen "manskap" jag har ju flera formulär med t.ex ubåtar, stridsvagnar m.m, jag måste ju kunna uppdatera dem också!
S solbulle Medlem sedan mars 2001 5 287 inlägg Ok, men då har du ju ordning på vilken sorts soldater du har.
Jaja, det blir nog finemang tror jag.
Det är nog jag som missuppfatta det hela lite grann.