webForumDet fria alternativet

Problem med att lägga till i databas med flera formulär!

ASP

9 svar · 176 visningar · startad av sudden

Medlem sedan okt. 2002341 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag ska Uppdatera databasen med ett värde som bestäms av användaren genom ett formulär.
Formulärkoden är följande:

<table width="298" border="0" cellspacing="3" cellpadding="0">

<tr> 
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Manskap</font>&nbsp;</td>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("manskap")%></font></td>
	  <td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">&nbsp;&nbsp;KÖP:</font> &nbsp;[B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="SOLDATER" size="7">&nbsp;<font size="2" color="#FFFFFF">st</font>&nbsp;&nbsp;<input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
  </tr>
  <tr>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Slagskepp</font>&nbsp;</td>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("slagskepp")%></font>&nbsp;</td>
	 <td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">&nbsp;&nbsp;KÖP:</font> &nbsp;[B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="BATTLE" size="7">&nbsp;<font size="2" color="#FFFFFF">st</font>&nbsp;&nbsp;<input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
  </tr>
  <tr>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Hangarfartyg</font>&nbsp;</td>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("hangarfartyg")%></font>&nbsp;</td>
	 <td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">&nbsp;&nbsp;KÖP:</font> &nbsp;[B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="HANGAR" size="7">&nbsp;<font size="2" color="#FFFFFF">st</font>&nbsp;&nbsp;<input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
  </tr>
  <tr>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Kryssare</font>&nbsp;</td>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("kryssare")%></font>&nbsp;</td>
	 <td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">&nbsp;&nbsp;KÖP:</font> &nbsp;[B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="KRYSS" size="7">&nbsp;<font size="2" color="#FFFFFF">st</font>&nbsp;&nbsp;<input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
  </tr>
  <tr>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Jagare</font>&nbsp;</td>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("jagare")%></font>&nbsp;</td>
	 <td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">&nbsp;&nbsp;KÖP:</font> &nbsp;[B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="HUNTER" size="7">&nbsp;<font size="2" color="#FFFFFF">st</font>&nbsp;&nbsp;<input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
  </tr>
  <tr>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Ubåtar</font>&nbsp;</td>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("ubåtar")%></font>&nbsp;</td>
	 <td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">&nbsp;&nbsp;KÖP:</font> &nbsp;[B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="SUB" size="7">&nbsp;<font size="2" color="#FFFFFF">st</font>&nbsp;&nbsp;<input type="submit" value="Köp!">[/B]</td>
  </tr>
  <tr>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Stridsvagnar</font>&nbsp;</td>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("stridsvagnar")%></font>&nbsp;</td>
	 <td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">&nbsp;&nbsp;KÖP:</font> &nbsp;[B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="PANSAR" size="7">&nbsp;<font size="2" color="#FFFFFF">st</font>&nbsp;&nbsp;<input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
  </tr>
  <tr>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">Flygplan</font>&nbsp;</td>
    <td bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF"><%Response.Write rs("flygplan")%></font>&nbsp;</td>
	 <td width="189" bgcolor="#555744"><font size="2" color="#FFFFFF">&nbsp;&nbsp;KÖP:</font> &nbsp;[B]<form action="index.asp?page=Kop" method="post" style="margin: 0px; display: inline;"><input type="text" name="AIR" size="7">&nbsp;<font size="2" color="#FFFFFF">st</font>&nbsp;&nbsp;<input type="submit" value="Köp!"></form>[/B]</td>
  </tr>

</table>

När jag sedan ska lägga till värdet så användar jag följande SQL syntax:

SQL = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("SOLDATER") & " where UserID = " & session("USER")

Men jag vill ju kunna lägga till alla dem olika värderna från dem olika formulären.
Hur ska SQL satsen se ut då?
Tacksam för svar ;)

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Felet i di HTML-kod är att du har ett särskilt formulär för varje fält. I regel ska man aldrig ha fler än ett formulär på en HTML-sida. (Finns naturligtvis undantag.)

Du bör alltså använda denna konstruktionen:

<form>
<input type="text" name="något1" value="">
<input type="text" name="något2" value="">
<input type="text" name="något3" value="">
<input type="text" name="något4" value="">
</form>

Och sedan rada upp SQL-frågorna som lägger in olika värden. Du använder input name="abc" till att hämta vad användaren skrivit in.

SQL = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("SOLDATER") & " where UserID = " & session("USER")
SQL2 = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("BAGARE") & " where UserID = " & session("USER")
SQL3 = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("REVISORER") & " where UserID = " & session("USER")

Lite modifiering krävs förstås...

:)

Tack för hjälpen ;)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Hm... funderar lite på din databas, vad är et egentligen du lagrar i "manskap"?

Jag lagrar antalet soldater som användaren har!
Håller på med ett onlinespel som är baserat på andra världskriget.

Ok... men har du inte ordning på vilken sorts soldater användaren har? (I databasen)
Då kan du väl i så fall summera de fälten.

Hm, har faktiskt inte några sådana fält...jag ska nog bygga på det sen när jag kommit en bit på väg =)

Ok, då är jag med.
Iofs måste det väl vara bättre att bara köra en sqlsats?
Typ:

SQL = "UPDATE tblGameInfo Set manskap = manskap + " & request.form("SOLDATER") & " + " & request.form("BAGARE") & " where UserID = " & session("USER")
'osv

Keep up the good work!

Hmm...jo men jag vill ju inte bara kunna uppdatera kolumnen "manskap" jag har ju flera formulär med t.ex ubåtar, stridsvagnar m.m, jag måste ju kunna uppdatera dem också!

Ok, men då har du ju ordning på vilken sorts soldater du har.
Jaja, det blir nog finemang tror jag.

Det är nog jag som missuppfatta det hela lite grann.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)