Funderar på att starta en global community. Där folk från hela världen kan registrera sig. Det största problemet kommer någ att bli med datumen.
Hur ska jag få ut datum beroende på vart man bort. Ska man ange vilken tidszon man bor i när man registrear sig. Är det enklast?
Hur blir det när jag skiver ut olika datum sen?
Någon som har någon erfarenhet av detta?
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Hämta datumet med javascript eftersom det är klientbaserat och inte serverbaserat.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Eller sa kan man val kora med Session.LCID = xxxx beroende pa land? :) men palle's ar nog battre ;)
(jag menar att spara lcid i db)
Hmm. Verkar som javascript är enklast sättet. Men hur ser ett Now datum och ett vanligt datum ut i javascript?
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg [RED]<script language="JavaScript">
<!--
n = new Date();
year = n.getYear();
month = "0"+ (n.getMonth()+1);
day = "0"+ n.getDate();
hour = "0"+ n.getHours();
min = "0"+ n.getMinutes();
sec = "0"+ n.getSeconds();
month = month.substring(month.length-2, month.length);
day = day.substring(day.length-2, day.length);
hour = hour.substring(hour.length-2, hour.length);
min = min.substring(min.length-2, min.length);
sec = sec.substring(sec.length-2, sec.length);
now = year +"-"+ month +"-"+ day +" "+ hour +":"+ min +":"+ sec
date = year +"-"+ month +"-"+ day
// -->
</script>
<%
strNow = "<script language=""JavaScript"">document.write(now);</script>"
strDate = "<script language=""JavaScript"">document.write(date);</script>"
%>[/RED]
Nu har du klientens now() och date() sparade i variablerna strNow och strDate.
Tack ska du ha.
Jag ska alltså använda den koden du gav när jag lägger in poster i databasen, inte skriver ut?
Blir inte det fel då? Tex om jag som bor i sverige skriver ett inlägg i forumet så kommer det ju visas i Svensk tid när det skrivs ut?
Ska jag använda det när jag skriver ut, eller när jag lägger in?
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Använd koden på dem ställen där du vill skriva ut besökarens lokala tid.
Använder du lokala datum/tid vid inlägg i ex. ett forum kommer det bli knäppt med ex. tidsförskjutningen.
Då är det smidigare att använda webbplatsens lokala tid och sedan ange istället på sidan att datumformatet är CET (Centrat European Time).
Jag är lite trög. Hängde inte med riktigt där. Jag har gjort en svensk communiy tidigare där jag sparar alla datum i Now format och skriver ut datumet med denna kod:
' Konverterar datum i NOW-format till "1 jan 2000 01:00" (med eller utan tid).
Function ConvDate(dtmDatum, blnAddTime)
Dim intDaysPrune, strDate, strTime, arrMonths
If isEmpty(dtmDatum) Or isNull(dtmDatum) Then Exit Function
intDaysPrune = DateDiff("d", dtmDatum, Now())
If intDaysPrune = 0 Then
strDate = "Idag"
ElseIf intDaysPrune = 1 then
strDate = "Igår"
Else
arrMonths = Array("Januari", "Februari", "Mars", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "Augusti", "September", "Oktober", "November", "December")
strDate = Day(dtmDatum) & " " & Lcase(Left(arrMonths(Month(dtmDatum) - 1), 3)) & " "
End If
If blnAddTime Then
strTime = " kl " & FormatDateTime(dtmDatum, 4)
End If
ConvDate = strDate & strTime
End Function
Hur ska jag göra när jag har en engelsk community med medlemmar från hela världen?
ps. kommer att avguda den personen som får detta att fungera. ds.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg På de platser i ditt community där du vill visa besökarens lokala tid och datum:
- Använd koden jag gav dig tidigare.
På de platser i ditt community där du måste spara besökarens tid och datum för att sedan publicera eller sortera:
- Använd webbplatsens lokala datum/tid, kombinerat med CET, ex. 2003-02-01 23:24 CET
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Du kan ju köra med, eh @:a tid eller vad det heter. Helt utan tidszoner. Går från 0 - 999 tror jag. Fanns med på några av Ericssons telefoner en gång i tiden (bla t20). Kanske aldrig blev någont hitt.
Palle - Med CET, får jag europeisk tid då? Eller fungerar det för alla, vart man än bor?
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Vår tidszon (GMT+1) kallas CET, det är alltså ett uttryck, inget som har med kodning att göra.
Det jag menade var att du kunde skriva CET för att tala om för dina internationella besökarna att tiden som anges på webbplatsen är CET (Central European Time).
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Varfor inte kora min typ istallet? Da far man ut ratt for varje person, bor personen i Sverige te x sa blir det session.lcid = 1053, spara det i db'n och anvand det som recordset sa skulle jag gora om jag vill ha ens egen tid.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Kör på serverns tid! Folk får väl banne mig rätta sig efter det.
Hur skulle det se ut om Crisse i Minnesota postar ett inlägg kl 09:33 hans tid, jag postade ett svar kl 03:34 och Crisse svarar på det 09:34?
Hur ska du lista det så att det ser vettigt ut?
Givetvis kan det finnas anledningar att ha koll på den lokala tiden, då kan ju javascript användas om du ska plocka in klientens tid (som Palle visar).
Crisses version låter iofs intressant, men hur ska man använda det?
Jo det har du rätt i. Fy fan vad krångligt det här vart. Någon som vet hur andra globala communitys har löst detta?
Jag får väl försöka att inte använda så mkt datum.
Fast det måste ju gå att få till på nått sätt.
Förslag på hur jag ska göra?
Edit: Tror jag kom på en lösning som kan fungera: När man registrerar sig får man ange vilken tidszon man befinner sig i. Sen skapar men en funktion som tar +/- antal timmar på det aktuella datumet beroende på vilken tidszon man valt.
Man utgår från GMT.
Tror ni den ideén håller. Om ja, skulle det vara svårt att skapa en sån funktion?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg ehm... Solbulle..
så är det ju faktiskt inte..
men den perfekta lösningen är:
Ha två olika tider. En lokaltid och en "den användarens tid".
Exempel:
08.30.43 (11.30.43)
den första tiden är anpassad efter inloggad användare, den andra tiden är tiden hos den som gjort gästboksinlägget.. (man behöver inte skriva ut bägge tiderna man kan ha on mouse over också eller nåt).
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg
Jymdis skrev:
ehm... Solbulle..
Kan du utveckla det? Skulle vara intressant att höra. Jag kan i alla fall inte se något fel i Solbullens teori.
:)
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg
Jymdis skrev:
ehm... Solbulle..
Som sagt, utveckla gärna för så uppfattar jag det hela.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Jag missförstod nog kanske lite då.. men here goes..
Hur skulle det se ut om Crisse i Minnesota postar ett inlägg kl 09:33 hans tid, jag postade ett svar kl 03:34 och Crisse svarar på det 09:34?
Som jag ser det så har idéen hela tiden varit att ha en tid som man manipulerar utifrån användaren.
så det skulle visas som 03.33, 03.34 och 03.34 för dig och 09.33, 09.34 och 09.34 för Crisse.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Ah ok, det kan iofs vara en bra ide. Kanske iofs att man då ska visa båda tiderna? Den ena inom parentes el något?