försöker göra innerjoin men bli fel?
set recset = connect.execute ("select * from Gastbok inner join Medlemmar ON Medlemmar.Anvandarnamn = Gastbok.Till and gastbok.Till = '"&anvandarnamn&"'")%>
27 svar · 587 visningar · startad av antar
försöker göra innerjoin men bli fel?
set recset = connect.execute ("select * from Gastbok inner join Medlemmar ON Medlemmar.Anvandarnamn = Gastbok.Till and gastbok.Till = '"&anvandarnamn&"'")%>
Är detta helt fel?
set recset = connect.execute ("select m.*,g.* from Gastbok g and medlemmar m Where m.Anvandarnamn and g.gastbok = '"& anvandarnamn &"'")
får ut Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E14)
Incorrect syntax near the keyword 'and'.
set recset = connect.execute ("SELECT Gastbok.*, Medlemmar.*
FROM Gastbok INNER JOIN Medlemmar ON Gastbok.ID = Medlemmar.ID Where Gastbok.Gastbok = "&anvandarnamn&"")
Borde vara sa.....
när jag skriver ut användarnamnet blir allt samma
Antar P21
-----------------
text
Antar P21
---------------
text
Okey.... inga felmess iaf :) Na, men vilka falt vill du skriva ut?
jag vill koppla ihop två databaser och få ut Anvandarnamn ur medlemmar med hjälp av gastboken.till
recset.Medlemmar("Anvandarnamn") den vill jag skriva ut!!
sorry... hehe... fel av mig :)
set recset = connect.execute ("SELECT Gastbok.*, Medlemmar.*
FROM Gastbok INNER JOIN Medlemmar ON Gastbok.Till = Medlemmar.Avandarnamn Where Gastbok.Gastbok = "&anvandarnamn&"")
har ändrat lite
set recset = connect.execute ("SELECT Gastbok.*, Medlemmar.* FROM Gastbok INNER JOIN Medlemmar ON Gastbok.Till = Medlemmar.Avandarnamn Where Gastbok.Till = '"&anvandarnamn&"'"
men får
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E14)
Invalid column name 'Avandarnamn'.
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80040E14)
Invalid column name 'Avandarnamn'.
sager sig sjalvt, Anvandarnamn ar inget namn i db'n.....kolla!
mm ska stå anvandarnamn men det funkar fortfarande inte det blir samma användarnamn?
ah! Skicka hela koden ;)
anvandarnamn = request.querystring("Anvandarnamn")
set recset = connect.execute ("SELECT Gastbok.*, Medlemmar.* FROM Gastbok INNER JOIN Medlemmar ON Gastbok.Till = Medlemmar.Anvandarnamn Where Gastbok.Till = '"&anvandarnamn&"'")
%>
<%
do until recset.eof
response.write recset("Anvandarnamn")&" "&recset("kon")&recset("alder")&"<br>"
response.write recset("inlagg")
recset.movenext
loop
%>
om du skriver sa har da:
set recset = connect.execute ("SELECT Gastbok.*, Medlemmar.* FROM Gastbok INNER JOIN Medlemmar ON Gastbok.Till = Medlemmar.Anvandarnamn")
????
så funkar användarnamnet men alla poster visas och request.querystring("anvandarnamn") funkar ej?
nu gor vi sa har:
sql = "SELECT Gastbok.*, Medlemmar.* FROM Gastbok INNER JOIN Medlemmar ON Gastbok.Till = Medlemmar.Anvandarnamn Where Gastbok.Till = '"&anvandarnamn
response.wrie sql
response.write anvandarnamn
set recset = connect.execute(sql)
skriv det som kommer ut nu!
SELECT Gastbok.*, Medlemmar.* FROM Gastbok INNER JOIN Medlemmar ON Gastbok.Till = Medlemmar.Anvandarnamn Where Gastbok.Till = 'antar'antar
nån som kan hjälp mig med det här?
antar skrev:
så funkar användarnamnet men alla poster visas och request.querystring("anvandarnamn") funkar ej?
Vad menar du med det?
asså om jag inte lägger till: gastbok.till = ''"&request.querystring("anvandarnamn")&"' då visas alla poster och då funkar det bra men när jag lägger till querystringen så funkar inte medlemmar.anvandarnamn. recset("anvandarnamn") blir samma värde hela raden?