webForumDet fria alternativet

Include fil..

12 svar · 301 visningar · startad av roj

rojMedlem sedan apr. 2002179 inlägg

Hmm vad jag undrar är hur gör man och varför?

Kan man med hjälp av en include fil göra så att samma meny skrivs på alla sidor genom att roppa på ett sub directory i en include fil?

Hur ropar jag i sådana fall på suben och hur skriver o includerar jag include filen?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Menar du subrutin?

I includefilen:

<%
Sub meny()
     Response.write "Ditten"
     Response.write "Datten"
End sub
%>

För att inkludera och kalla på:

<!-- #include file="dininclude.asp" -->

<%
Call meny()
%>

mvh

sinnanMedlem sedan aug. 200228 inlägg

Include e skönt om du inte vill ha så mycket kod på varje sida

som t.ex om du inte vill ha frames men samma meny på varje sida
så är det bara att lägga till
<!-- #include file="menyn.asp" -->
i sidan och ta bort <html> m.m. taggarna

Skall Include filen vara av ett specielt fil format eller skall det vara en asp fil också?

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

Include filen, behöver inte ha filändelsen ASP, den kan gott och lov heta pellepung.grovstock, eller bara fuktioner.inc t ex.

Okej tack så mycket. :)

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Include filen, behöver inte ha filändelsen ASP, den kan gott och lov heta pellepung.grovstock, eller bara fuktioner.inc t ex.

Däremot rekommenderas .asp som ändelse, då en .inc-fil går att ladda ner och kika på, det går inte med en .asp-fil.

Det finns egentligen ingen anledning att använda ändelsen .inc, när jag tänker efter.

trexterMedlem sedan mars 20021 424 inlägg

Det kan vara bra att låta inkluderingsfiler sluda på .inc för att skilja dem från vanliga filer. Man kan ju göra som så att man ställer in i IIS:en att de ska tolkas och hanteras som ASP-filer.

:)

trexter skrev:

Det kan vara bra att låta inkluderingsfiler sluda på .inc för att skilja dem från vanliga filer. Man kan ju göra som så att man ställer in i IIS:en att de ska tolkas och hanteras som ASP-filer.

Eller så lägger man alla include-asp-filer i mappen /includes/.

trexterMedlem sedan mars 20021 424 inlägg

OveRRidE skrev:

trexter skrev:

Det också. ;)

solbulleMedlem sedan mars 20014 998 inlägg

Eller så döper man dom till: vadsomhelst_inc_.asp

Typ...

EclipseMedlem sedan juli 20003 741 inlägg

1. Många anlitar webbhotell och kan inte själva välja vad som ska visas och hur i IIS.
2. Man behöver i allmänhet inte märka filer!

menu.asp
header.asp
footer.asp

Märkning är bonus men jag vet i ärlighetens namn inte om det tillför så mycket. Givetvis finns det alltid undantag och om man har en väldigt stor sajt med många filer...

Men å andra sidan, den person som inte förstår ovanstående resonemang kan nog inte så mycket om SSI och då spelar det ingen roll om man märker filerna eller ej!

Fattar man funktionen fattar man resonemanget! Annars är det kört oavsett vilket! :-)

Eclipse skrev:

1. Många anlitar webbhotell och kan inte själva välja vad som ska visas och hur i IIS.
2. Man behöver i allmänhet inte märka filer!

Jag skrev:

Genererad på 483 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb