webForumDet fria alternativet

Gubbskumt med sql-server

2 svar · 181 visningar · startad av Andreas L

Andreas LMedlem sedan sep. 2000215 inlägg

Ni som har erfarenhet av SQL-server; Vad i hela fridens namn gör att det övre kodexemplet fungerar med icket det undre?
Kod1.
stm = "SELECT * FROM test"
set rs = cn.execute(stm)
do while not rs.eof
response.write rs("name")
response.write rs("loptext")
response.Write rs("datum")
rs.MoveNext
loop
rs.close
cn.close
Om jag iställer vänder på ordningen när jag vil skriva ut värdena ur recordsetet så blir det fel;
kod2
response.write rs("name")
response.write rs("datum")
response.Write rs("loptext")

"En OLE DB-åtgärd i flera steg genererade fel. Kontrollera alla OLE DB-statusvärden som finns tillgängliga. Inget arbete utfördes."
Den enda skillnaden som finns är att jag i det övre exempet skriver ut värdena ur recordsetet i samma ordning som de skulle visas direkt i databasen (först "id" sen "name", "loptext", "datum")

Det skall väl ändå inte spela någon roll?!?! Det kan väl inte vara så att jag har för lite minne i datorn?! ...då borde det ju inte fungera i något av lägena.

------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who dosn't"

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

det är inte du som gjort fel. sådant händer ganska så ofta när man jobbar med sql server och text-fält, eller access med pm/memo-fält. (och är, om jag inte missminner mig, en känd bugg.)

pröva att specificera alla fälten i din select-fråga, och sätt textfältet sist.

annars kan man ju göra som jag brukar göra:

släng in all data du ska använda i variabler, och använd sedan endast variablerna. sätt variablerna i samma ordning som du får värdena i recordsetet.

mvh

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>

Andreas LMedlem sedan sep. 2000215 inlägg

Hej och tack för hjälpen!

Det där med att lägga rs-värdena i variabler var det första som jag provade och det fungerade ju också.

Jag har sysslat ganska mycket med Accessdatabaser och man blir ju lite "smyg" när sådana här probs. dyker upp, i synnerhet då man skall lära sig något nytt, som i det här fallet "Eskil-server"
Det känndes alltså väldigt skönt att höra att det var en vanlig liten trevlig bugg och att det inte var jag som blivit senil.. ;)

Tack så mycket för svaret!

MVH

------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who dosn't"

331 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
130 ms — hämta forumlista (db)
192 ms — hämta statistik (db)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)