Alltså, är det verkligen nödvändigt att definera variabler med dim? Jag tycker att resultatet verkar bli desamma varesig man definerar eller inte?
I Webstudios guide defineras det hela tiden...
------------------
/Goldfish
12 svar · 233 visningar · startad av Goldfish
Alltså, är det verkligen nödvändigt att definera variabler med dim? Jag tycker att resultatet verkar bli desamma varesig man definerar eller inte?
I Webstudios guide defineras det hela tiden...
------------------
/Goldfish
Med Option Explicit påslaget så kommer du att få en avsevärd snabbhetsförbättring när du dimmar dina variabler... och det är en god sed att dimma.... du kan när som helst kolla längst upp på sidan och kolla vilka variabler som är använda...
Dim fungerar på det viset att den reserverar en bit minne för varje variabel, så att tolken inte behöver gå igenom koden och göra detta själv... det är detta som du tjänar tid på...
Mvh, Vide
------------------
Kom hem till mig...
Framför allt (IMO) skyddar det programmeraren.
Ett exempel. Om man i början av ett program sätter en variabel pillutta = 10 och senare försöker med:
Response.Write pilutta
Kör man utan Option Explicit så sväljer skripttolken detta utan att klaga, och man har ett roligt arbete framför sig för att försöka luska ut vad det är som gått snett. Kör man med Option Explicit så får man ett felmeddelande som direkt talar om vad man har gjort för fel.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Vad är det egentligen som gör att det går att åstadkomma en prestandaökning genom att använda Option Explicit?
I princip är det så om du inte använder option explicit så måste systemet varje gång den träffar på en variabel kontrollera om variablen har blivit skapad eller inte och det är detta som slöar ner.
------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/
aha, toppen, men som sagt den riktigt stora vinsten är ju att man utesluter ett antal onödiga slarvfel om man tvingar sig att deklarara variablerna
PatrikB, hur kan det snabba upp att lägga dimmarna i en sub?
------------------
Kom hem till mig...
Hello igen,
läste det ngn stans .... tror att det var artikeln om hur man "snabbar" upp sina applikationer i ASP på www.asptoday.com
sök på: Enhancing Performance in ASP
cya,
PatrikB
------------------
=================================
** ZWGdesign **
[Redigerat av PatrikB den 20 sep 2000]
Hmmm... hittade artikeln och blev lite förvånad... :)
Men om man ropar på en sub med en del deklarationer i två gånger, blir det inte lite bakvänt då? Onödig kod...
Vad jag så ur artikeln var att man skulle flytta initieringen och deklareringen av variablerna man skulle använda in i subben...
Mvh, Vide
------------------
Kom hem till mig...
Antar att det annars ligger och tar upp extra minne som ej behövs förrän man kör subben. Kanske är det det som gör att det snabbas upp om man har initieringen och dim'en inne i subben, dvs, "extra minne" ;) frigörs när subben e inaktiv.
//PatrikB
------------------
** ZWGdesign **
Tror det har med användningen av det dynamsika minnet. Och var i minnet variablerna sparas.
Säg att en subrutin efter realtidskompileringen startar på en viss adress hamnar de deklarerade variablerna inom samma segment.
Om man deklarerar variablerna tidigare, så hamnar de kanske inte alls i samma segment, och kräver kanske en 2 cyklers instruktion för att hämtas.
(bara spånar lite...)
Eftersom det rör sig om realtidskompilering, tror jag att ALL VB script ligger i DS segmentet.
Kanske någon guru i kompilatorteknik kan ge några svar?
/T
------------------
public static void main()