webForumDet fria alternativet

databaskoppling i application-variabel

2 svar · 258 visningar · startad av bohlin

bohlinMedlem sedan mars 2000263 inlägg

Jag läste nånstans att man inte ska ha databaskoppliingar i applicationvariabler, utan i vanliga. varför?

Nån som kanske har en länk till nån sida där det står varför?

------------------
/bohlin
kaffe är djävulens dryck
glögg är guds dryck

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Det (tycker jag) beror på hur du använder den... jag antar att du menar att du initierar application i global.asa...

Det du inte skall initiera den i Sub Session_OnStart, för då kommer ju det att startas/skrivas över samma application för varje besökare och då tappar man ju allt va Application står för...

Om man skall initiera den i global.asa så skall du använda den i Sub Application_OnStart, då kommer den bara att startas en gång under serverns uppgång...

Allt detta trots är det en bit minne som alltid är upptaget för servern då man startar en Application i Sub Application_OnStart...

Nu blev ju jag också splittrad... :e

------------------
Kom hem till mig...

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Nej, man ska inte ha några objekt i application- eller session-scope. Om man skapar kopplingen i application-scope, måste alla anrop gå via den tråd som t.ex. global.asa skapat.
För det första måste tråden anropas (marshalling), för det andra hamnar alla anrop i kö, dvs. man utnyttjar inte möjligheten till multitrådning.

Däremot är det inte så dumt att lagra kopplingsträngen (connectionstring) i application-scope, så att den blir smidig att komma åt.

Har för mig att det finns artiklar om detta på MSDN.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)