Hej!
När jag ska connecta mot en access databas med hjälp av av asp på en Windows2000 Server (SP3) dator får jag följande fel:
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0xb6c Thread 0x540 DBC 0x2171024 Jet'.
/parcelnr/wipsearch.asp, line 3
Rad 3:
Connect.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &Server.MapPath("TrData32.mdb")&";"
När jag kör aspfilen och databasen localt på på min Windows XP Pro dator så fungerar det.
Vi har en annan Access databas på Windows2000 serven som går att connecta på utan problem, vet dock ej dess version.
Har installerat senaste MDAC (MDAC 2.7 RTM Refresh) som jag fick tips om i ett tidigare inlägg.
Vad beror detta fel på och hur löser jag det ?
Tack på förhand
Patric
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg testa:
Connect.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ='" &Server.MapPath("TrData32.mdb")&"';"
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Ett vanligt problem när man skall koppla sin sida till en databas är att man har för lite rättigheter till den mapp där databasen ligger, eller att databasen i sig är 'read only'. Ett annat problem brukar vara att man har angivit en felaktig sökväg. Uppfyller man något av ovanstående kriterier kan man få detta felmeddelande: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x7d4 Thread 0x888 DBC 0xbf822d4 Jet'.
Kolla alltså rättigheterna om IUSR_datornamn har på mappen där databasen ligger, och se till så att sökvägen verkligen är rätt.
Mvh, Vide
Hej, har dubbelkollat att rättigheterna och sökvägen är rätt.
Har även provat ovannstående koppling men det hjälpte tyvärr inte heller.
Någon som har något annat tips ?
Mvh Patric
Access 2002
Jag tror jag har hittat felet. Databasen är av formatet 2002, medans den andra databasen som ligger på Windows2000 Serven är av 2000 format.
Kan det vara problemet, och hur löser jag det ?
Jag slog ihop dina två trådar.
/Larsg
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Tror att du i de senare versionerna av Access kan konvertera till de tidigare.