webForumDet fria alternativet

ASP och IIS5

ASP

3 svar · 252 visningar · startad av Andreas L

Medlem sedan sep. 2000215 inlägg
Frågan#1

Hej på er!

Funderingen som jag har rör både IIS och ASP, jag provar i det här forumet.

Jag har gjort ett mycket enkelt script som lägger till en post i en ACCESS databas-tabell och sedan hämtar alla posterna i samma tabell. Fungerar förståss fint och jag använder inte någon dsn-koppling utan ansluter direkt i scriptet.

Fungerar som sagt fint på gamla pws och win98, men när jag skall skicka upp det till webhotellet (som jag i det här fallet är tvungen att använda) så genererar servern ett fel så fort jag försöker lägga till någon post i databasen. Det enda som accepteras är att jag hämtar poster ur databasen.

Webbhotellet använder IIS5 och servpack3 (jag har ringt och frågat) men de lyckas inte lösa problemet själva och för att hjälpa dem på traven så tänkte jag fråga er, om någon råkat ur för samma fenomen:
"Det går att hämta, men inte lägga till"

Vi har fulla rättigheter i mappen och databasfilen etc.
Någon som anar något?

När scriptet körs:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' 

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query. 

/dbtest.asp, line 12

I exempelt använder jag INSERT INTO etc.

/Andreas

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Hej!

Problemet stavas rättigheter. IUSR_xxx har inte tillräckligt med rättigheter på mappen med databasen. Så här brukar jag svara:

@nders skrev:

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där filen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan. Är det bara en fil det handlar om kan du göra det direkt på den filen istället för på mappen.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

Eftersom det gäller webhotellet: Gissning: Din databas ligger inte i den mapp som är avsedd för det.

mvh,

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

@nders skrev:

Eftersom det gäller webhotellet: Gissning: Din databas ligger inte i den mapp som är avsedd för det.

Eller om du via någon kontrollpanel hos webbhotellet kan ändra rättigeheter på databasen till "skrivbar" så ska det nog lösa sig.

Medlem sedan sep. 2000215 inlägg

Tack för svaren!

Jag vidarebefodrade era idéer och nu verkar det vara löst!

/Andreas

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)