ObbelixMedlem sedan okt. 2002257 inlägg Kanske fel ställe att posta på men jag gör ett försök.
Har en databas med år, månad och dag i var sitt fält.
Nu skulle jag vilja få ut nästkommande spelning utifrån datumet just nu. Hur blir frågan?
Har provat med:
SQL = "SELECT * from spelningar WHERE user_id = " & session("user_id") & " AND ar >=" & year(date()) & " AND manad >=" & month(date()) & " AND dag >=" & day(date())
Men det funkar ju inte, eftersom dagen idag (22) är ju högre än t.ex dag 12 i februari och då får jag ingen träff.
Nån som har nåt bra förslag?
wazidMedlem sedan maj 2001156 inlägg Ett tips vore ju att ha datumen i ett datumfält....
Det vore lättare att hantera då.
MvH
David
ObbelixMedlem sedan okt. 2002257 inlägg Jo, hade det till början men det blev för stora problem på andra håll då. Så då blev den enklaste lösningen denna.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg
Obbelix skrev:
Jo, hade det till början men det blev för stora problem på andra håll då. Så då blev den enklaste lösningen denna.
Ett tips är att inte tro på dig själv här... Har mycket svårt att se detta som den enklaste lösningen.
Detta speciellt då man helt enkelt kan skriva in month() year() osv i själva SQL-satsen.
T.ex. Denna månad "SQL = SELECT * FROM tbl WHERE month(col_datum) = month(date) AND year(col_datum) = year(date)"
eller varför inte
"SQL = SELECT * FROM tbl WHERE datadiff("m", col_datum, date) = 0"
I just detta fall så rekommenderar nog de flesta här så starkt att sätta in ett datum i en kolumn.