webForumDet fria alternativet

Hur ska systemet se ut?

6 svar · 245 visningar · startad av medialabs

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

hejsan,

Håller på och bygger upp ett "kundwebb" till min webbsida och nu funderar jag över systemet eller snarare hur jag ska göra för att varje kund ska få se en viss del av kuindwebb. Eftersom jag har ett par kunder som hyr utrymme under min domän så skulle vilja låta dom ta del av lite saker som jag håller på och gör så att dom kan se hur mycket utrymme deras konto tar upp och sedan så har jag ett par som inte har utrymme men jag skulle vilja låta dom ta del av lite andra sidor som jag inte vill låta dom som har utrymme få se.

Jag funderar på att göra ett fält i access databasen och sätta nån siffra beroende på vad för sorts kund just denna person är. Men hur skulle det se ut med asp koden för att dölja vissa länkar/sidor för som som har "fel" siffra.

Förklarar lite dåligt.... :r

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Du får bygga ett adminsystem som på varje sida kollar vem man är (möjligtvist en session), på varje sida har du ett nummer som säger vilken lägsta nivå en användare måste ha för att se sidan. Har dom inte högt nog kastar du dom till en felsida som berättar att personen inte har access till sidan.

Alternativt kan du lägga in alla sidor i en databas och bestämmar accessnivå där. Beror lite på hur det är uppbyggt, eller hur du skall bygga det.

Mvh, Vide

Skulle man kunna göra så att man includerar en viss meny beroende för vem som loggar in?

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag skulle nog isånna fall göra en asp-fil som du infogar med server.execute där du skapar menyn beroende på användarens nivå.

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Eller en funktion där du anger vilken nivå besökaren ligger på som sedan ger tillbaka menyn.

Eller så kan du också ge olika tal t.ex. Säg att det skall vara väldigt skiftande så kanske du vill ge snubbe ett

Meny alternativ 1 , 3 och 7

säg att 1 står för nyheter och 3 för ändra lösenord och 7 för lägga till nyheter då skall funktions anropet vara

getMenu(137)

om du vill att snubbe nr 2 bara skall få ha menyerna 1 och 3 så skickar du

getMenu(13)

eller bara nyhet och uppdatera nyhet.

getMenu(17)

sedan så tar du och delar upp de var för sig..
som det ser ut just med detta simpla är att du bara kan ha 9st meny avsnitt, men du kan ju också använda dig utav bokstäver som a1a2 osv.

Nickemannen:

Ditt alternativ var intressant. ska ta och titta lite märmare på det.

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg
<% if session("kundid") = "1" then %>
<!--#include virtual="/1.asp"-->
<% elseif session("kundid") = "2" then %>
<!--#include virtual="/2.asp"-->

Jag erkänner jag har fått vingar som nickemannen säger, och det kanske inte är rätt programmering men.... iaf ett alternativ ;)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)