Artiklar som behandlar nedan ämnen skulle jag ta emot med öppna armar! :D
- ASP + Flash + XML i en fungerande symbios.
61 svar · 1 351 visningar · startad av Vide
Tjenare,
Jag har suget att skriva en ny artikel, men jag har idétorka och kan inte komma på vad jag skall skriva om i ASP-miljö.
Så jag undrar helt enkelt vad ni skulle vilja se en artikel i?
En idé är att skriva om hur du bygger komponenter, men jag vill ha fler alternativ. ;)
Mvh, Vide
Artiklar som behandlar nedan ämnen skulle jag ta emot med öppna armar! :D
ASP o XML i all form ;)
Jag vill se mer av komponenter... tex en som skalar ner bilder eller nat.... :)
Skulle behöva en komponent för att redigera word och execelfiler direkt ifrån en aspsida. ActiveX eller något kanske?
Komponenter är helt klart intressant, även ASP o XML skulle kunna vara något. - Typ hur man smidigast fixar olika språk på en site mm.
Tack för förslagen. :D
Det blev en artikel om hur du skapar en ActiveX-komponent:
http://www.webeye.nu/getArticle.asp?aid=asp_22.asp
Jag kommer nog att göra en om XML med ASP senare. ;)
Mvh, Vide
Följde dina utförliga instruktioner men får följande fel...
Objektet stöder inte egenskapen eller metoden.
/komponenttest.asp, line 8
mvh
vad kan man egentligen göra med det?... skulle man kunna ha sina reg.exp i en sådan fil eller??? låter intressant
Macce; starta gärna en ny tråd om ditt problem istället och beskriv mer ingående vad du försöker göra, så skall vi nog ordna det. :)
voigtann1 skrev:
vad kan man egentligen göra med det?... skulle man kunna ha sina reg.exp i en sådan fil eller??? låter intressant
En komponent är ett mycket bra sätt att skilja affärslogik (eller 'tung kod' om man vill kalla det så), presentation och data från varandra för att få mer struktur i sin applikation, mer skalbarhet (alltså kunna flytta moduler, lager och delar utan uppenbara problem) och prestanda. Kompilerad kod körs snabbare.
OveRRidE; Jag följde bara instruktionerna från vide...
Jag har i en applikation ca tusen rader med funktioner och subbar, och vbklasser i en include. Skulle vilja kompilera en stor del av dessa. Applikationen är dessutom bara till ca 30% färdig....
Att kompilera detta skulle sitta fint...
myObject = Server.CreateObject("com.string")
Det enda som jag kan se att jag ändrat från Vides exempel är formtaggen i HTML:en, jag lade till <form method='post'>.
Men det har ju ingenting med komponenten att göra i a f.
När jag kompilerar och reggar com.dll så fungerar allt perfekt.
mvh
OveRRidE skrev:
voigtann1 skrev:
En komponent är ett mycket bra sätt att skilja affärslogik (eller 'tung kod' om man vill kalla det så), presentation och data från varandra för att få mer struktur i sin applikation, mer skalbarhet (alltså kunna flytta moduler, lager och delar utan uppenbara problem) och prestanda. Kompilerad kod körs snabbare.
så ja, nej? skulle "man kunna" göra det?
Ja, om man vill.
[b]set[/b] myObject = Server.CreateObject("com.string")
Det är en instans av ett objekt, inte en variabel.