Det tekniska tar vi när vi fattar vad du menar ;) Rita en skiss, vetja.
Det grafiska......en tabellrad med tabellceller i olika färger.
[Redigerat av emission den 31 aug 2000]
21 svar · 439 visningar · startad av Bire
Jag har en fundering på en funktion som jag behöver till ett projekt som ännu är lite hemligt så detta blir svårt att förklara utan att röja idee'n... ;)
Tänk er att ni kommer in på en hemsida som visar en slags timeline över årets månader och för varje vecka som går så fylls veckofälten med olika färger...
Detta är i stort sett vad jag skulle behöva en bra lösning på.
För att denna grej ska funka till mitt rpojekt krävs dessutom att jag som admin kan sätta ett startdatum, en tidsperiod samt ett slutdatum för denna timeline.. OCH... Varje vecka ska ha ett unikt värde... OCH det ska finnas ca 150 olika timelines på samma hemsida...
Jag fattar inte hur man löser detta rent tekniskt och definitivt inte rent grafiskt ;)
Hjälp...
------------------
kaffepanna
Det tekniska tar vi när vi fattar vad du menar ;) Rita en skiss, vetja.
Det grafiska......en tabellrad med tabellceller i olika färger.
[Redigerat av emission den 31 aug 2000]
Rita en skiss? Emission: Om jag ritar en skiss kommer du aldrig att förstå hur jag menar :e
Om vi säger så här då:
Det är den 1:a juli och jag vill lägga ut en "notis" på min websida om att det är exakt 6 månader kvar till jul. För varje vecka som går ska tabellcellerna fyllas med färg samt generera ett värde som är förutbestämt av mig som admin. (Ex: 1:a veckan är värd 1, 2:a veckan är värd 2, etc..)
Sen ska det finnas typ 150 olika såna här grunkor på sidan som kan vara notiser om en 3 månadersintervall lika gärna som ett helt år... Värdet som varje vecka genererar måste gå att ha olika.
När det gäller den grafiska presentationen så skulle det vara bäst att ha en stapel som sakta går från 0 och fram till den tidpunkt man är vid besöket.
Typ som en sån där "Loadinggrunka" i flash eller nåt ;)
------------------
kaffepanna
Bire, ett tips från en amatör...
Börja skriva på din funktion. Lägg märke till vilka problem du stöter på. Fråga om just det/de problemet(en). Det är alltid lättare att svara på (eller själv lösa) sakfrågor.
Lycka till!
------------------
---
/M.
:e Jo...
Kanske jag ska göra det i html... det är tyvärr det enda jag klarar ;) Nästan...
Hm...
------------------
kaffepanna
hmm låt mig göra scriptet mot lämplig betalning, du får stå för resan till er (flyg) plus omkostnader. hur låter det? =) ...
ojdå, det var menat som ett skämt. hmmmm förresten. var ligger ni?, kanske ska ta och fundera på saken.
Ok! Första inlägget i detta forum.
På min sida har jag gjort en del lite mer avancerade script för statistik.
Där visar jag bl.a diagram som ändrar färg beroende på vilken tid på dagen det är eller vilket datum i förhållande till månaden.
Kanske är det något sådant du skall använda dig av?
Jag har löst det så att jag lopar genom ett recordset och anpassar sedan höjden och färgen på bilderna(staplarna) genom formeler baserade på maxvärden ur RS.
Det finns ju flera funktioner i VBScript för att få reda på på vilken Månad/vecka/veckodag (i nummerform) som det är nu och du borde kunna använda dig av sådana funktioner samt loopar för att rita din "tidslinje". Du jämför alltså om värdet i din loop är större eller mindre en dagens "värde". Detta logiska uttryck får sedan bestämma vad som skall ritas ut i webläsaren.
Vet dock inte om jag förstått dig helt rätt, men jag hoppas att jag kunnat vara till något hjälp.
Om du kikar under "statistik" på min hemsida så kan du säkert se hur jag menar. Hur man sedan vill "rita" sin tidslinje är ju mest en fråga om smak.
Det låter mycket intressant det där, men tyvärr tycks det vara nått vajsing med din sida just nu:
Besökare/Timma översikt
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access 97 Driver] Undefined function 'Hour' in expression.
/it-pedagogerna/statistik.asp, line 52
Jag kollar in din sida senare!
------------------
kaffepanna
Hej.
Tyvärr är något fel med servern som de ligger på och antagligen så kommer de inte att starta om servern förrens måndag morgon.
Inget som jag kan göra något åt, men hoppas att du gör ett försök då!
/Andreas L
*Snyft* Sidan funkar inte nu heller..
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A>
Jag är verkligen jätteledsen.
Jag har försökt att kontakta dem för omstart av servern, men senast idag så var det ingen som svarade pga. sjukdom.
Servern bör iallafall startas om i morgon.
Jag får antagligen en ny ISP snart och då får vi hoppas att det blir pålitligare.
Håll ut! Det är värt det och jag hjälper gärna till med tips om det är något som du undrar över (så länge det inte är "SKICKA KODEN")
:o)
/Andreas L
Kör med en databas med ett antal tabeller. Skulle nog köra något så här:
tabell:Timeline
*[id]
[benämning]
[startdatum]
[slutdatum]
tabell:Dag
*[id]
[nr]
[färg]
[text]
[osv.]
Sedan använda 1:N relation med referensintegritet, dvs En timeline består av flera dagar. Raderar du en timeline raderas de dagar som ingår.
(Man kan även bryta ner det i Månad / Vecka / Dag istället för bara Dag)
Du kan sätta startdatum och slutdatum i timeline, och med någon administrativ funktion, fylla på dagar.
Du kanske redan strukturerat upp det, men jag skickar min tanke ändå)
/T
------------------
public static void main()
Hej där!
En mycket intressant tråd det här.
Jag tog mig friheten att skissa lite här: http://www9.ewebcity.com/johnsen/line/ är det överhuvudtaget i närheten av vad du söker?
Man kan ange sart- och slutdatum, en rubrik på linjen och man får ett unikt värde för varje vecka. Prova gärna.
/ J
------------------
Oderint dum metuant
Hej!
Servern FUNGERAR för tillfället. Vet dock ej hur länge. Hoppas du hinner dit...
MVH
/Andreas L
Johnsen: Det där var inte alls så långt från min grundtanke med det hela! Vad som skulle till för att din lösning skulle passa är att man under låt säga en 6 månadersperiod kunde göra så att varje månad får en varsin färg och ett varsit värde... Det tål att tänkas på mao ;) Bra jobbat förresten!! Grymt seriöst av dig!
Andreas L: Din statistikdel är också mycket nära vad jag vill ha fram ;) Kanske rent utav bättre rent grafiskt än föregående, men det är ju trots allt databasstrukturen och scriptet som är viktigt, inte designen ;)
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A>
[Redigerat av Bire den 07 sep 2000]