webForumDet fria alternativet

konvertera datumformat

4 svar · 239 visningar · startad av laidback

laidbackMedlem sedan maj 2001797 inlägg

Jag har ett textfält i en tabell (accessdatabas) med data som ser ut ungefär så här, ex. 25 aug 2001 - 12.35

Jag vill hämta samtliga poster, och konvertera textfälten så att de ser ut så här istället: 2001-08-25 12:35:00

Är detta möjligt och hur gör jag isf?

(Detta är en följdfråga från min tråd i accessforumet)

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ta den hårda vägen istället och gör om alla datum till formatet 2001-08-25 12:35:00, det tjänar du på i längden.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Och om du inte vill göra så så kan du alltid kika på functionen FormatDateTime.

laidbackMedlem sedan maj 2001797 inlägg

Pace: Jo, det är precis det jag vill göra? Jag vill, egentligen, konvertera tabellfältet till formatet Date istället, vilket det borde ha vart från början om jag inte vart så korkad då. Istället fick jag tipset i accessforumet att först hämta alla poster med en ASP-sida och göra om dom som ovanstående, för att därefter kunna ändra datatyp på fältet.
Men att göra det för hand, nej tack. Det är lite för många poster. :(

Override: Men det löser väl inte mitt problem? jag måste tydligen ändra formatet på texten för att kunna konvertera fältet till typen Date.

*nyvaken och lite vimmelkantig*

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Att fältet är av textformat behöver inte betyda att den tjocka tanten redan har sjungit. :OO

Du kan subtypskonvertera textfältet i ASP-koden, men exakt vilka tillkrånglade typer av datum den stödjer, det är jag inte riktigt säker på. Men.. eftersom jag inte har något liv så kan vi väl testa ifall det här fungerar:

myDate = "25 aug 2001 - 12.35"

function dateConv(date)
   myArray = split(myDate," - ")

tmpDate = datevalue(trim(myArray(0)))
   tmpDate = formatdatetime(tmpDate,2)

tmpTime = timevalue(trim(myArray(1)))
   tmpTime = formatdatetime(tmpDate,4)

dateConv = cstr(tmpDate & " " & tmpTime)
end function

response.write dateConv(myDate)
129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)