webForumDet fria alternativet

Affär

ASPur ASP

10 svar · 299 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Det känns lite öken med e-handel... Men, men... Med hjälp av Access och ASP ska jag göra nå't. Hur har ni ordnat själva korgen? Kan man lagra variabler i sessions?

En länk till ett ställe som beskriver detta kan vara på sin plats. Jag kan läsa själv! ;-)

Jag kan säga att jag är en relativt van användare, för att få någorlunda rätt nivå på svaret.

/ jakob@olailindgren.se

------------------
Life is a bitch... and then you marry one.

AnnelieMedlem sedan mars 20002 542 inlägg

Håller på med korgen själv, kan hojta till när jag börjar närma mej en lösning :) Varför öken med e-handel egentligen ? Tycker personligen ej att det finns så många BRA ställen . Jag har fått ett uppdrag av en dvd firma att göra en butik åt dem. Van ? Nä inte speciellt , men kan lite och är mkt envis. Lycka till

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*

Sanningen är en sällsynt rätt. Kommer den på bordet kan ingen smälta den."

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

själv lagrar jag alltid artikel, benämning och antal i en tabell med användar-id som identifierare.

på det sättet slipper användaren förlora sin varukorg när session.timeout inträder.

och vanliga insert/update/delete kan du ju.

fast visst kan du lagra arrayer i sessionsobjekt om du nu vill det.

kom bara ihåg att du inte kan modifiera arrayen i din session, utan du måste lägga ut den i en vanlig variabel, modifiera och lägga tillbaka i sessionen.

var det ett sånt svar du hade tänkt dig?

------------------
<A HREF="http://www.cartman.nu" TARGET=_blank>
det man inte minns har inte hänt.
hit med en berka!</A>

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Personlig kommentar

Det enklaste och prestandamässigt snabbaste är att ha korgen i en session array. Man slipper helt och hållet interaktion med databasen =snabbare. Koden blir också mycket kortare och enklare.
En session varar vanligtvis i 20 minuter så man har ganska gott om tid...

MEN,har man ett system där en order automatiskt ska göra ändringar i en databas tex ett affärssystem, så är databasmodellen ett måste.

/T

------------------
public static void main()

Annelie: -> E-handel suger fett för alla snackar så mycket om det så man kräks. Du kanske inte läser Computer Sweden....(?)

Anders: -> Right on target! Tyvärr hänger jag inte riktigt med på ditt språk, men jag vet lite vad jag ska leta efter. Fan funkar det för andra måste det väl funka för mig! ;-)

/ jakob

------------------

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

...ett annat tips är att istället för att använda en array i en session är att lägga allt i ett dictonary...då kan du bygga ut, lägga till, söka/ta bort poster utan att loopa över innehållet till temp_arrayer eller liknande...

och sen lägga dictionaryt(uppdelat som en array) i en session.

Som nyckel kan du använda produkt_id och som värde antalet...det bör vara allt man behöver (i de flesta fall), resten bör ju finnas i databasen.

Dictionaryet är dessutom en snabbare variant än att använda vanliga arrayer.

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

[Redigerat av fredrik den 06 sep 2000]

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Hm... är verkligen Access ett bra val om man ska ägna sig åt kommersiell verksamhet? :q

------------------
-- spango
Livet står på lur alldeles bakom knuten.

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

nej...jag håller med, satsa på nån mer stabil databas som ex. MS sql-server på NT eller mysql på linux.

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

[Redigerat av fredrik den 06 sep 2000]

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Access lämpar sig utmärkt för komersiellt bruk. Har skapat ett antal lösningar, funkar klockrent. Den ena med ca 4000 produkter. Det som påverkar är antalet samtidiga sessioner. Jag har testat en av mina lösningar i en skolsal, och det var 7 personer som samtidigt valde bland kategorier - produkter - varulorgen. Inga som helst prestandaproblem.

Man kan nog räkna med max 10 samtidiga användare i en Access databas.

Använd statistikfunktionerna på webbservern, gällande sessions tider mm mm. Där kan man snabbt utläsa om databasen sackar... (hits osv)

Märker man att systemet går långsamt, så är nog en SQL Server lösning nästa steg
I mitt fall kan det bli aktuellt vid ca 500 användare / dag

/T

------------------
public static void main()

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

hello,

Kolla in denna artikel som tar upp hur man sätter upp en mycket enkel webshop.
Mycket bra artikel som beskriver hur man lägger upp ett arbetsproject på rätt sätt + kolla lösningen som hanterar varukorgen ... snabb!!

cya
PatrikB

------------------
=================================
** ZWGdesign **
=================================

Tack Patric! Jag ska läsa artickeln.

Sorry boys, men jag orkar inte med diskussionen om Access vara eller inte. Förutsättningarna är satta och min uppgift är att göra det bästa av situationen *idag och nu*. Jag vet att vissa av er har obegränsade möjligheter och resurser och jag säger grattis.

Ni får gärna starta ämnet Access vs. SQl men ämnet tillför inte denna diskussion något av värde. Tack Fredrik för ditt inlägg. Jag kollade på din/ditt företags hemsida och du verka vara en duktig person. Till skillnad från mig har du en egen hemsida...

---
Äh, jag blandar ihop folk här... Toonster hade ett bra inlägg och Fredrik en fin sida.

/ jakob

------------------

[Redigerat av Eclipse den 05 sep 2000]

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)