Sitter här och funderar hur jag skall skappa ett unikt ID i ASP.
Har tidigare lekt en del med PHP. Som har en inbyggd funktion för ändamålet. Har gått och funderat på att man borde kunna använda sig av klockan och kanske något mer.
Alla tips är välkomna.. Hellst med ett lite kodexmpel. Har just börjat med ASP.
Ska det bara vara ett unikt id så har du ju sessionen + tiden... borde ju räcka.. Tror inte att sessionen repeteras speciellt ofta, men den kan göra det...
Hur säkert är det att jag inte får samma slumptal mer en gång.
Skall kanske tala om vad det skall vara till för.
Har tänkt att bygga en databas med ett flertal tabeller som innhåller information om användare. Vad jag vill skappa är ett unikt ID som jag kan använda i alla tabellerna för att identifiera användaren.
ex. en tabelle innehåller endast
UserID
UserNAme
UserPassword
medans en annan innehåller kontakt relaterad information
UserID
UserEmail
UserAdress
osv..
Där UserID skall vara samma i båda tabellerna för att let kunna knytta ihop dom vid behov. Vilket gör att jag bara behöver veta UserID för att söka i valfri tabelle efter infon som jag söker som är aktuell för användaren.
Du kan ju låta en tabell, den du nämner styra det hela.
I den tabellen är UserID en vanlig räknare. I de andras tabellerna plockar du bara in det numret, vips så var saken klar.
LarsG:
Här är ett exmpel som visar lite mer nyttan med metoden.
Du har en tabell med användar datan i.
En tabell med nyheter skrivna av användarna.
En tabell med forum inlägg skrivna av användarna.
En tabell med rättigheter för användare.
osv.
Då underlättar det med att ha ett unik UserID värde att jobba med.
Som exmpel om jag vill visa vem som skrivit en nyhet. Så kan jag direkt koppla ihop UserID som är sparat i nyhetestabellen med användar tabell och plocka ut namn och mail.
Solbulle:
Iofs sant. Hur vet jag vilket ID en post får i en acces databas?
Jobbar man med php och mysql fins det en kul funktion som ger mej sennaste nyckelvärdet.
LarsG:
Här är ett exmpel som visar lite mer nyttan med metoden.
Du har en tabell med användar datan i.
En tabell med nyheter skrivna av användarna.
En tabell med forum inlägg skrivna av användarna.
En tabell med rättigheter för användare.
osv.
Då underlättar det med att ha ett unik UserID värde att jobba med.
Som exmpel om jag vill visa vem som skrivit en nyhet. Så kan jag direkt koppla ihop UserID som är sparat i nyhetestabellen med användar tabell och plocka ut namn och mail.
Jag tror du har missuppfattat det där lite, LarsG menar nog att det är onödigt att ha inloggningsuppgifter och personliga uppgifter i separata tabeller, när du kan ha dem i samma.
Dessutom är det ganska självklart att du behöver ett unikt id för varje användare, hur skall du annars kunna skilja posterna åt? :)
Varför inte i tabellen nyheter skapa en kolumn som heter UserID och använda detta sättet att visa vem som skrev nyheten ? Det enda du behöver göra då är en enkel join ?
eller har jag förstått frågan helt fel ?
Ska du uppdatera 2< tabeller samtidigt använder du dig ju av @@identity, annars kan jag inte se att den fyller någon speciell funktion.