webForumDet fria alternativet

hur utforma global.asa ?

ASP

5 svar · 302 visningar · startad av CatZ

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg
Frågan#1

Har följande sessions:

• Admin
  • User

Hur ska jag fixa till en global.asa som sköter den tilldelningen ?

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Varför behöver du blanda in global.asa. Du har väl en inloggningssida där du kan sätta detta.

Japp, så man behöver bara global.assa om man ska räkna samtidiga besökare och sånt då?

Har alltid undrat varför folk krabbar med global.asa

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

I global.asa brukar man lägga fyra subrutiner:

Application_OnStart: Här lägger man kod som ska köras vid första sidanropet efter det att servern startats.
Application_OnEnd: Kod som körs när webapplikationen stängs ner (Jag har dock för mig att den i realiteten körs när servern kommer upp igen, likt OnStart.
Session_OnStart: Kod som ska köras varje gång en ny användare kommer till webbplatsen
Session_OnEnd: Kod som körs varje gång en användares session upphör.

Global.asa är bra att använda om du till exempel vill definiera globala variabler, som skall kunna användas av alla sessioner.

Mvh

Application_OnEnd om jag förstått det hela rätt körs först när ALLA sessions nått sitt slut, dvs när inga besökare mer finns på sidan (rätta mig gärna om jag har fel)

Finns det några specifika användingsområden där man faktiskt har något större behov av global.asa mer än om man kodar ett e-handels system el dylikt ?

@nders skrev:

Global.asa är bra att använda om du till exempel vill definiera globala variabler, som skall kunna användas av alla sessioner.

Vad menar du med globala variabler ?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

CatZ skrev:

Application_OnEnd om jag förstått det hela rätt körs först när ALLA sessions nått sitt slut, dvs när inga besökare mer finns på sidan (rätta mig gärna om jag har fel)

Riktigt så ligger det inte till. Det är när applikationen avslutas, alltså när webbtjänsten stängs. (om allt går som det ska.)

Läs mer på devguru om global.asa-subrutinerna.

CatZ skrev:

Finns det några specifika användingsområden där man faktiskt har något större behov av global.asa mer än om man kodar ett e-handels system el dylikt ?

Jag använder det mest i mina e-handelssystem, men ett vanligt användningsområde är som du säger, att hålla koll på hur många besökare man har online vid en viss tidpunkt.

CatZ skrev:

Vad menar du med globala variabler ?

Applikationsvariabler, de kan innehålla exempelvis connectionstrings eller cachade stylesheets för presentation.

Mvh,

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)