PercyMedlem sedan mars 2000187 inlägg Hej!
Bytte nyss mailkomponent från CDONTS till JMail och upptäckte då att den gör om mina länkar i mailet. Jag använder mig av GUID i en querystring och får då ett felmeddelande eftersom {} har ersatts av %7b resp. %7d.
denna kod:
{0E3DD239-FF05-4F78-AAB7-3268B285BA3C}
blir alltså:
%7b0E3DD239-FF05-4F78-AAB7-3268B285BA3C%7d
finns det ngt sätt att ställa in i Jmail så att det man skriver inte ersätts som i detta fallet med %7b och %7d, eller bör man ersätta dessa då man hämtat värdet från querystringen mha regexp?
Om man bör använda sig av det senare, hur ser då det ut?
tack på förhand!
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg /red va inget... jag tänkte fel :r
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg response.write server.htmlencode("{0E3DD239-FF05-4F78-AAB7-3268B285BA3C}")
returnerar strängen som den ska vara
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
finns det ngt sätt att ställa in i Jmail så att det man skriver inte ersätts
Vilka av JMails metoder/properties använder du? AppendHTML? HTMLBody? Ingen av dessa kodar om "måsvingar" när jag provar. Det är inte så att du själv använder Server.URLEncode från VBScript och att det är där problemet uppstår?
PercyMedlem sedan mars 2000187 inlägg Använder HTMLBody....
så här ser det ut:
emailBody = "<html><head><style type=""text/css""><!-- td { FONT-WEIGHT: normal; FONT-SIZE: 10px; FONT-STYLE: normal; FONT-FAMILY: verdana, arial, helvetica; color: #000000} --></style></head><body bgcolor=""#FFFFFF"" text=""#000000""><font face=""Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"" size=""-2"">" & _
"<table border=""0"" width=""600"" cellpadding=""0"" cellspacing=""0""><tr><td>blablabla<td></tr>" & _
"</table>" & _
"</font></body></html>"
JMail.HTMLBody = emailBody
Nej, använder inte Server.URLEncode, så jag vet inte vad som är felet :- (
använder inte Server.URLEncode
Isåf är det mycket märkligt. "%7b" är just url-encodningen för "{". Eftersom JMail snackar SMTP så har den knappast nån anledning att använda urlencoding om man inte säger till den att göra det. Dessutom ligger "{" och "}" bland de första 128 tecknen i ascii-tabellen så den har ingen anledning att koda om överhuvudtaget.
Du har inte mer komplett kod?
PercyMedlem sedan mars 2000187 inlägg Jo då..
här är all kod för att skicka:
Set JMail = Server.CreateObject("JMail.Message")
JMail.Logging = true
JMail.silent = true
JMail.From = emailReplyTo
JMail.FromName = emailFrom
JMail.AddRecipient emailTo
JMail.Priority = 3
JMail.Subject = emailSubject
JMail.AddHeader "Originating-IP", Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
JMail.HTMLBody = emailBody
JMail.Send("smtp.bla.com")
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Har du ett exakt exempel på hur länken du skickar ser ut också?
PercyMedlem sedan mars 2000187 inlägg vill du ha hela headern då lr?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Nej, jag ville ha ett exempel på hur emailSubject ser ut när den innehåller en länk som ger problem.
PercyMedlem sedan mars 2000187 inlägg hmm, faen vad skumt....
då jag ser innehållet i en fil som har en länk som visas skumt så har den inte gjort om ngt...
Jag bytte från Office 2000 till Office XP igår och kan det ha ngt att göra med det att den gör om en länk som man klickar på i ett mail?
kan det ha ngt att göra med det att den gör om en länk som man klickar på i ett mail?
Ja. Det känns rätt mycket som att problemet ligger i ditt mailprogram. Om du kör Outlook så kan du högerklicka på mailet och sen välja Properties->Details->Message source för att se vilka tecken som egentligen står i mailet.
Du kan även prova att ange:
JMail.Charset = "iso-8859-1"
i din VBScriptkod. Fast det borde inte spela nån roll ..