L LeonL Medlem sedan dec. 2002 5 871 inlägg Frågan 13 jan. 2003 18:13 #1 Jag loopar igenom en databas med DO...
men när den kommer till EOF så stannar den. Jag vill inte att den stannar utan går tillbaka till BOF och börjar om från början... är det möjligt? :q
CatZ Medlem sedan jan. 2002 2 440 inlägg allt är möjligt... men det underlättar om du visar lite kod och förklarar vad du vill göra...
L LeonL Medlem sedan dec. 2002 5 871 inlägg <%Do Until RecSet.EOF Or x=4
'kod som ska utföras
x=x+1
RecSet.MoveNext
Loop%>
Om databasen innehåller mindra än 4 poster så returneras ett felmeddelande eftersom databasen är "tom" då den har loopat igenom alla poster.
Men eftersom det är ett bannersystem så vill jag att den börjar om från början igen BOF och fortsätter till villkoret är utfört...
Hoppas ni förstår :-/
L LeonL Medlem sedan dec. 2002 5 871 inlägg oj...:P det blev visst </kod> istället för [ /kod ] :p :p :p
L LeonL Medlem sedan dec. 2002 5 871 inlägg sorry... den förra koden blev lite konstig.. här kommer dne igen:
<%Do Until x=4
'kod som ska utföras
x=x+1
RecSet.MoveNext
Loop%>
Om den har loopat igenom alla poster och villkoret är ännu inte sant (säger man så? :p) så kommer ett felmeddelande eftersom dett nu är EOF.
Men jag vill att den börjar om tills x = 4
fattar ni? :P
T trexter Medlem sedan mars 2002 1 889 inlägg Så du vill med andra ord rita ut banners, fyra i varje rad?
X X X X
X X X X
X X
(Du kan redigera dina inlägg om du vill genom ikonen till höger, pennan på pappret.)
:)
L LeonL Medlem sedan dec. 2002 5 871 inlägg nej :p ...
Garh... jag får förklara på ett annat sätt..
Databasen har två poster...
Jag loopar ut de i en loop tills x = 4 (x ökas med 1 varje gång loopen körs). Men eftersom databasen bara innehåller bara har två poster så komer inte den längre än x = 2.
Jag vill att den börjar om från början på databasen och fortsätter loopen tills den har nått X = 4.
Det kan komma ut likadana poster men det är det som är meningen :)
CatZ Medlem sedan jan. 2002 2 440 inlägg do until recset.eof
' kod som ska utföras
recset.movenext
loop
recset.movefirst
do until recset.eof
' kod som ska utföras
recset.movenext
loop
L LeonL Medlem sedan dec. 2002 5 871 inlägg recset.MoveFirst
det avr det jag ville åt... tackar! ;)
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Akta dig för det där bara, så att du inte får en evighetsloop. Det tycker nog inte webbhotellet om sådär mycket.
CatZ Medlem sedan jan. 2002 2 440 inlägg hehe ja placera verkligen inte recset.movefirst innan du gjort färdigt första loopen :)