AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Att avsluta en text efter x antal tecken är ju inte så svårt. Det jag nu undrar är hur man klipper åt andra hållet alltså.
Jag har en text på 2500 tecken, efter 1000 tecken vill jag att det skall komma fram en text typ, Läs vidare, så långt inga problem.
Men hur gör jag nu på nästa sida för att visa dessa de resterande 1500 tecknen, och kan man göra så att den typ klipper vid punkt eller nåt sånt, så att Läs viadre inte kommer mitt i ett ord eller mening?
Måste ju bli nån typ av omgjord klippning men jag vet inte hur.
Andreas
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Right funkar så...
Right(text,1500)
------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Jo det var min första tanke också men problemet är ifall texten har mer eller mindre än 2500 tecken.
Hade typ tänkt lösa det så på första sidan visas 1000 tecken och på den andra sidan resterande tecken, vilket då blir svårt.
Sen skulle det ju vara bra om den kunde klippa vid punkt eller nåt sånt
Andreas
[Redigerat av AG den 23 aug 2000]
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Knåpade ihop en liten funktion som du kan använda för att hitta "klippunkten". Bara att kolla vad
getstrpos(strängen,önskatställe) blir, och kör left och mid, med värdet.
function getstrpos(strIn,intLength)
if len(strIn)<=intLength then
getstrpos=-1
else
mpos=instrrev(strIn,".",intLength,1)
if mpos>0 then
getstrpos=mpos
else
getstrpos=intLength
end if
end if
end function
------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Jag får tacka Gunnar, frågan är nu bara hur jag visar de resterande tecknen på sidan efter. Alltså klippa bort de första 1000 tecknen, med Gunnars funktion som bas, så att den verkligen börjar sen i följande mening?
Andreas
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Som jag skrev. Använd mid.
mid(strängen,10) hämtar alla tecken från plats 10 till slutet.
bara att använda samma getstrpos som i första läget, men lägg på 1.
mid(strängen,getstrpos(1000)+1)
------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Får felet:
Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a01c2'
Fel antal argument eller felaktig egenskapstilldelning.: 'getstrpos'
text = artikel("artikeltext")
artikel = left(text,getstrpos(27))
Koden annars är som den som emission klippte in, har testat runt ganska friskt.
Andreas
[Redigerat av AG den 26 aug 2000]
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg getstrpos tar två argument. Den måste ju få en sträng att hantera. :) Missade det själv i mitt exempel ovan.
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Dvs vad skall jag göra, har ju testat ganska mycket:)
Andreas
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg artikel = left(text,getstrpos(text,27))