webForumDet fria alternativet

ASP mot PHP?

22 svar · 393 visningar · startad av nilzzon

nilzzonMedlem sedan aug. 2000106 inlägg

Hej.

Varför skall man använda PHP? Fördelar? Varför ASP? Smaksak eller? Vad jag förstått är åtminstone mailingfunktionen betydligt enklare i PHP. (Hur skapar jag föresten en funktion som skickar mail i ASP, har läst att det är krångel.) Håller för tillfället på att lära mig ASP. Borde jag istället satsa på PHP? Jag tror ni förstår vad jag menar...

------------------
---
/M.

DanmagnusMedlem sedan maj 2000269 inlägg

ASP plus ska du lära dig, det kommer sopa mattan och stampa PHP på tasken rejält, var inte orolig.
Ha ha ha ha.. död åt PHP...
skojar bara vänner, självklart är PHP kraftfullt och lätt att lära sig, samtidigt att det är plattformsoberoende, men jag gillar inte uppstickare som man ocskå måste lära sig om man vill kalla sig webutvecklare. det blir så jobbigt =) ..
vore bättre om dom bara hade 1 språk för serversida och 1 språk för klientsida. då vore allt mycket bättre och folk kunde bli hyperexperter på språken istället för att tvingas lära sig flera språk som gör exakt samma grej. det är ju lite dålig logik .. de flesta förlorar på att det finns flera tekniker för samma sak.

Ok. Jag behöver inte kalla mig webutvecklare. Skall jag då över huvud taget bry mig om PHP, eller skall jag sätta mig i en soffa med ett glas vin och en god bok (ASP och databaser på Internet, t ex)?

------------------
---
/M.

DanmagnusMedlem sedan maj 2000269 inlägg

lär dig PHP. bästa rådet idag. =).

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Lär dig C# eller VB så kan du använda ASP+ när det kommer...

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?

KentMedlem sedan juli 2000355 inlägg

Vilket är lättast att lära sig.
ASP tyckte jag personligen vara lätt att lära sig, hör hört att PHP ska vara lättare, stämmer det.

Okej, en sista fråga.
Finns det några särskilda funktioner som är _betydligt_ smidigare i PHP, eller är det bara allmänt ett smidigare språk?

------------------
---
/M.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Lär dig det du har nytta av. Det spelar inte så stor roll vilket språk du inriktar dig på, huvudsaken är att du förstår logiken bakom programmeringen.

För övrigt så är både ASP och PHP endast leksaker :e

------------------
° 4711 - the number of the geek °

Läste precis att det är en fördel att använda Perl Script för ASP, dels för snabbheten, dels för den uppsjö av moduler som finns till den.

Hur ställer ni gurus er till det?

------------------
---
/M.

murofbewMedlem sedan juni 2000229 inlägg

Sgtpepper: Du har ganska rätt. Det blir ingen riktig programlogik med dessa tekniker.

Vaddå ganska rätt? Jag har rätt :e

------------------

murofbewMedlem sedan juni 2000229 inlägg

Det ska vara tre skikt med ejb istället, eller hur?

Japp, eller snarare n-skikt. Där n är allt från 3 och uppåt.

------------------

J0han

Personligen föredrar jag ASP framför dokumentationen, typ det enda man hittar om PHP är på PHP.net, plus en liten introduktion på php.webforum.nu..

Till ASP finns det flera stycken bra böcker på svenska om ASP, och givetvis massor av bra webbplatser om ASP (på engelska & vissa på svenska.)

------------------
portrait of authOrity

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Tacka vet jag Perl ;)

Och J0han, det finns massor av bra böcker till PHP, kolla här. Det kanske finns mer till ASP, men det _finns_ böcker till PHP.

[Redigerat av Muzzafarath den 22 aug 2000]

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

PHP >MOT< ASP

Tja, jag tycker om båda, lika kraftfulla. Båda har för och nackdelar. ASP är nog snäppet lättare för en nybörjare.

Men som alltid: låt plattformen styra valet.

/T

------------------
I gave her all my love, she took the diamonds instead...

Men som alltid: låt plattformen styra valet

Det är väl helt fel utgångspunkt... Låt projektets kravspec. bestämma både plattform och språk.

------------------

aMedlem sedan maj 2000755 inlägg

JSP verkar vara att föredra tycker jag, har precis börjat med att sätta mig in i tekniken som inte verkar ha några begränsningar eller nackdelar alls (förutom möjligtvis inlärningströskeln)

-> sgtpepper

Precis, det var det jag menade.

Har man en NT plattform, så är ASP det smartaste draget.

Har man en UNIX plattform är PHP det smartaste draget (om man får välja mellan ASP & PHP alltså..)

/T

------------------

Appropå kravspec.

Läste i Computer Sweden att hotmailsystemet använder 5000 servrar (ja du läste rätt, fem tusen)

/T

------------------

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)