FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Hejsan!
Jag har ett problem med en medlemssida. Vi har inloggningsstatistik där vi ser hur många gånger en medlem loggat in. Problemet är att vissa har börjat logga in, ut, in , ut, osv för att få högre statistik. Detta försöker jag hitta en lösning på.
Alt 1:
Antal ökar med 1 endast om han inte loggat in de senaste typ 30 minutrarna.
Alt 2:
Man kollar hur många gånger en medlem har loggat in de senaste t.ex. 3 minutrarna. Om det skulle uppgå till kanske 3 gånger, så ska kontot bli låst i 1 timme innan han kan logga in på nytt.
Jag får dock inte till det här... man får ju ta Time och lägga på antalet minuter. Men tar man Time + 5, så blir det inte 18:45, utan det blir 1900-01-04 18:40...
Nån som har tips?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Välkommen till WF!
<%response.write "Aktuell tid:"& now &" +5 minuter:"&dateadd("n",5,now) %>
Eller time() i stället för now för endast tiden.
Alt1 låter snällare, Alt2 är ju taskigt ;)
<%lastlog="2003-01-06 19:59:00" 'RecSet("senasteBesöket")
if datediff("n",lastlog,now) > 30 then 'kolla om snubben loggat in för minst 30 minuter sedan
'Han hade det, uppdatera databasen med ett besök
else
'Han hade inte det, försöker nog sno åt sig inloggningar
end if
%>
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Välkommen till wF Fireh!
Tycker du ska använda dig av allternativ 1 då 2:an ger en massa extra (onödig?) kod och jobb om man vid varje inloggning ska söka efter hur många gånger en användare loggat in under en vis tidsperiod.
1:an är, enligt mig bättre då du enbart behöver ta fram den senaste inloggningnings tiden och att du då kan spara den i samma tabell som användar uppgifterna finns i.