Hej!
jag är mycket intresserad av att göra lite websidor i ASP. Men jag står nästan på ruta noll. Har hitta en jävla massa guider om hitan o ditan och mycket av det verkar vara mycket bra. Men jag vet inte vad jag skall börja med?
Kan inte någon kunnig staka upp steg för steg i vilken ordning saker o ting bör inläras:
Du ska börja från början gärna i idg's webstudio som Peer länkade till.
Det absolut bästa kanske vore om du köpte en eller två böcker på ämnet. Kan varmt rekommendera:
Active Server Pages 3.0 för nybörjare (Wrox)
Lär dig Active Server Pages 3.0 (Sams)
Personligen tycker jag nog att du ska titta efter något annat språk att koda sidor i eftersom Microsoft som står bakom ASP har bytt till ASP.NET. Dvs de kommer inte utveckla gamla hederliga asp mycket mer. Det finns riktigt bra alternativ. JSP - Java Server Pages som grundar sig på java eller kanske PHP. Största anledningen till den rekommendationen är givetvis då att php kommer finnas kvar och utvecklas medans det inte kommer hända mycket mer på ASP fronten.
hoppsan glömde nästan det viktigaste av allt ;) Har man lärt sig ett språk säger de lärde att nästa kommer mer "automatiskt" Så det är aldrig fel att lära sig saker :)
599 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25