nilzzonMedlem sedan aug. 2000106 inlägg Hej.
Jag är helt ny på ASP (började för en knapp vecka sedan). När man skall lägga till något i en databas, skall man då använda recordset? För tillfället skriver jag rs("fält") = värde och därefter rs.update. Det fungerar, men... Finns det bättre? Vad gör jag egentligen?
------------------
---
/M.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg En artikel om just detta: http://www.webavis.nu/webavis/html/artiklar/asp/asp8.shtml
------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Precis. Man ska inte använda recordset, om det inte är absolut nödvändigt (t.ex. då man vill få numret från en autonumber-kolumn direkt)
nilzzonMedlem sedan aug. 2000106 inlägg _Varför_ skall man inte använda recordset om det inte är absolut nödvändigt? En långsam process eller?
------------------
---
/M.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Ja, det skulle man kunna säga. För att använda ett recordset måste man skapa en direktkoppling till databasen, och många väljer dessutom att skapa recordsetet genom att göra en helt onödig, kraftslukande sökning. Med INSERT och UPDATE berättar man bara för databasen vad den ska göra, och så är det bra med det. Ingen koppling och ingen sökning.