Vilket är det bästa sättet för att kunna ta bort saker ur en databas men det skall ändå vara kvar :D alltså om man trycker på tabort på sidan så skall det inte synas på nån sida men det skall gå att återställa :D hoppas ni fattar
det lättaste skulle vara att ha ett ja/nej falt i varje tabell om det skall vara dolt eller inte.. men jag vill inte ha ett sånt fält i alla tabeller.. utan ha detta i en separat.. hmm nån som kan hjälpa mig med hur man bör göra detta smidigt?
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Jag skulle lägga till ett fält där du har datatypen integer, den skall då representera status på den posten.
Om du skall ha det i en separat tabell? Beror väl helt på hur det skall användas och hur resten är uppbyggt i nuläget. ;)
Som du säger så skulle en True/False-ruta inte vara helt fel. Varför kan du inte skapa någon sådan?
Annars får du väll skapa en ny tabell där du skriver in alla ID-nummer på "saker" som du har tagit bort. Finns sedan numret där så skall det inte visas.
Kan dock inte ge mera hjälp och du inte ger mera information.
Iofs så är en true/false-kolumn det absolut bästa...
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Iofs så är en true/false-kolumn det absolut bästa...
Hur då? ;)
Jag brukar se lite mer långsiktigt och göra ett integerfält, då kan du placera in flera olika status-koder i samma, och du kan sedan t.ex använda dig utav bitwise för att göra det ännu mer flexiblet.
Men det beror ju helt på ändamålet, och om man planerar att bygga ut systemet i framtiden. ;)
Saken är den att denna sidan kommer ligga till grund för alla andra sidor jag kommer göra.. så därför är det smidigast om jag inte behöver ha ett falt i alla tabeller utan en tabell som är fast och sedan kan det finnas hur många tabeller som helst där man skall kunna tabort/återställa..
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag är inte riktigt med på varför du vill ha det i en separat tabell? Är det pga. någon slags dynamik så är min gissning att det kommer kosta lika mycket tid att pyssla med denna tabell som det gör att underhålla en enda kolumn av integervärde i varje tabell.
Dessutom ser jag personligen ingen mening med en relationstabell i övrigt, iaf inte i detta fallet.
ok då gör jag så.. :D
Men då har jag bara en fråga till.. Kan man kolla om tex fältet 'dold' finns eller inte.. så att det inte blir fel för att jag använder where dold = true på en tabell som inte har fältet dold..
Jag editerar alla fält på en och samma sida och därför måste jag på något sätt ha ett skydd mot om jag skall editera en tabell som inte har fältet dold..
Det bästa är kanske att använda sig av denna koden fast den verkar lite osmidig
function FinnsDold()
Finns = false
for each Falt in Rs.fields
if lcase(Falt.name) = "dold" then Finns = true
next
FinnsDold = Finns
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Visst kan du kolla det, har gjort en funktion för att göra detta:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=37468&highlight=fieldexist
Mvh, Vide