KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Har gjort en loop som ska loppa ut en månads alla dagar i en select. Under varje loop ska man kolla om värdet i Dagar är densamma som den aktuela i loopen. Om det är så ska denna bli selected. Kolla koden:
Dagar = Right(RecSet("AnvAlder"),2)
Do Until DagLoop = 31
DagLoop = DagLoop + 1
If Dagar = DagLoop Then
Response.Write("<OPTION SELECTED VALUE=""" & DagLoop & """>" & DagLoop & "</OPTION>") & vbCrLf
End If
Response.Write("<OPTION VALUE=""" & DagLoop & """>" & DagLoop & "</OPTION>") & vbCrLf
Loop
Men det blir ingen selected. Och jag försår inte riktigt varför, testade att skriva ut variabeln Dagar och fick fram 29, vilket är rätt. (Sorterade ut rätt ur rs 1984-05-29)
Så då testade testade jag att ändra
Dagar = Right(RecSet("AnvAlder"),2)
emot
Dagar = 29
Och då blev dag 29 selectad. Men det innehåller ju samma värde som förut? Eller? Någon som vet vad som kan vara fel?
jupitersMedlem sedan sep. 2002104 inlägg Dagar = Right(RecSet("AnvAlder"),2
Ovanstående gör variabeln Dagar till en sträng som innehåller texten "29".
Gör om till numerisk variabel med Dagar=CInt(Dagar) eller 'lura" vbscipt genom att bara skriva Dagar=Dagar+0.
Enklast är väl: Dagar = CInt(Right(RecSet("AnvAlder"),2))
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Saknas det inte ett else här någonstans? Även om du Dagar och Dagloop har samma värde kommer ändå en <option> att skrivas ut, oselected.
Dagar = cint(Right(RecSet("AnvAlder"),2))
Do Until DagLoop = 31
DagLoop = DagLoop + 1
If Dagar = DagLoop Then
Response.Write("<OPTION SELECTED VALUE=""" & DagLoop & """>" & DagLoop & "</OPTION>") & vbCrLf
else
Response.Write("<OPTION VALUE=""" & DagLoop & """>" & DagLoop & "</OPTION>") & vbCrLf
end if
Loop
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Tack jupiters! Nu funkar det klockrent!
OveRRidE > Vad skulle jag göra utan dig? :)