Den som löser detta databaskopplings problem kan få nobellpris i ASP eller nått liknande.
Kolla på
http://pixies.homeip.net/~wiklund/
Databaskoppling:
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath ("db/databasen.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
%>
Varje gång RecSet.Update körs, får jag följande felmeddelande: Databasen eller objektet är skrivskyddat.
Och databasen är inte skrivskyddad vad jag vet. Och inte häller mappen!
Hur connectar till en DNS med användarnamn och lösenord i en databaskoppling?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Ge oss lite mer kod. Som t.ex. ditt RecSet.Open, m.m. Du har väl inte lösenord-skyddad databas? Isåfall prova
Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/databasen.mdb") & ";pwd=" & Password
Detta förutsätter att du har skapat en variabel med namnet Password innehållande lösenordet.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Har kontot IUSR_Datornamn rättigheter att ändra på filer i mappen där databasen ligger?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg 1. Kör inte gamla Access-drivern, använd Jet.
<%
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.ADODB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath ("db/databasen.mdb")
%>
2. Connectionstrings för DSN-kopplingar finns här: http://www.connectionstrings.com/
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg
OveRRidE skrev:
1. Kör inte gamla Access-drivern, använd Jet.
<%
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.ADODB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath ("db/databasen.mdb")
%>
2. Connectionstrings för DSN-kopplingar finns här: http://www.connectionstrings.com/
Är denna mycket bättre än de gamla? vad är det igentligen för skillnad mellan Jet och den gamla? ska nog byta...
funkar bara jet för .NET?
tack!
Testa connectionstrings.com
Så fick jag igång min koppling ;)
lycka till, jag vet att det kan vara riktigt sitjobbigt med dbkopplingar :e
BulletBoyCrime skrev:
Jag hade en fungerande databaskoppling, sen ville jag lägga på läsenord och allt sket sig. Jag började lägga på lösenord i access och trodde att jag skulle använda samma lösenord när jag connectade till databasen på min sida. Så här ser min kod ut:
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=c:\Inetpub\wwwroot\db.mdb;Pwd=mittlosenord"
och så här ser felmedelandet ut.
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x428 Thread 0x650 DBC 0xb48bfdc Jet'.
Jag var inne på connectionstrings.com med det löste tyvärr inte mitt problem. Någon som vet hur jag ska skriva??
TACK!!
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Calevan skrev:
BulletBoyCrime skrev:
Jag hade en fungerande databaskoppling, sen ville jag lägga på läsenord och allt sket sig. Jag började lägga på lösenord i access och trodde att jag skulle använda samma lösenord när jag connectade till databasen på min sida. Så här ser min kod ut:
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=c:\Inetpub\wwwroot\db.mdb;Pwd=mittlosenord"
och så här ser felmedelandet ut.
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x428 Thread 0x650 DBC 0xb48bfdc Jet'.
Jag var inne på connectionstrings.com med det löste tyvärr inte mitt problem. Någon som vet hur jag ska skriva??
TACK!!
Till din förra fråga; Jet fungerar inte bara under .NET, nej. Det fungerar givetvis under den vanliga IIS:en (alltså utan .NET frameworken). Huruvida den fungerar under .NET eller inte, det får du fråga någon som kan .NET. ;)
Andra frågan; kolla sökvägen till databasen. Är du helt säker på att den stämmer?
OveRRidE skrev:
Andra frågan; kolla sökvägen till databasen. Är du helt säker på att den stämmer?
jodå, tar jag bort lösenordsdelen så funkar det kanonbra. du kan även se diskussionen som loboz startade:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=12751
Redigerat:
Jag vet inte varför. men jag gick tillbaka till en gammal version av min sida och gjorde om allt från början, och sedär, nu funkar det!
har ingen anning om vad felet var, men det spelar mindre roll.
Tack för hjälpen!