webForumDet fria alternativet

Onlinelista -> Gäster

ASP

8 svar · 280 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag har en onlinelista med samtliga användare, men är det någon som kan ge mig tips på hur jag skapar en onlinelista där även Gäster är med.

(som här på webForum)

Vänliga Hälsningar,

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Vill du att det skall synas vad de gör på sidan också, så blir det en lång historia. Däremot kan du genom att köra en bit kod i global.asa:s funktion Session_OnStart(), öka en applikationsvariabel (t.ex. application("guestsActive")) och sedan loopa igenom den för att få fram gästerna:

sql = "select * from usersLoggedIn"
set rs = conn.execute(sql)

do until rs.eof
   response.write rs("username") & "<br>"
rs.movenext
loop

for i = 0 to cint(application("guestsActive"))
   response.write "Gäst<br>"
next

Om man vill se var de är på sida måste jag ha en SQL-fråga överst på varje sida?

Vilket är bäst att göra då?

Är det att skapa en ny databas och i den lagra:
ID - Medlemsnamn el. Gäst
Position - Startsidan
Klockslag - 21:29
?

Jag är riktigt snurrig nu och jag klarar inte av att skapa övergången mellan "Gäst" och "Användarnamn". Då gästen loggar in skall alltså gäst bort och ersättas med ett användarnamn och när han loggar ut skall han bli gäst.
Sedan så har jag problem med hur gästen skall försvinna ur listan. Eftersom bara medlemmar har Sessioner så funkar väl inte global.asa?

Hur blir det då rent tekniskt?

Hjälp en snurrig Kristianstadsbo! ;)

Jag har funderat dag och natt, men jag blir bara förvirrad...

Har ni någon erfarenhet av eller idéer om hur man gör en onlinelista med Gäster och position?
Exakt som här på webForum (Vilka är online).

Tack på förhand! :)

Medlem sedan nov. 2002105 inlägg

En idé, kanske inte fungerar men...

När godtycklig användare surfar in på siten så triggas session_OnStart() Där räknar du upp antalet gäster med ett om inte användaren är inloggad.

I session_OnEnd räknar du ner antalet gäster.

När sedan en gäst väljer att logga in anropar du först session.abandon för att döda aktuell session och sedan aktiveras en ny session med den inloggade användaren.

Frågan är om du måste lägga antalet aktiva besökare i databasen eller om du kan lägga dem i ett dictionary objekt i en application variabel.

Hej H0lger! Tack för tipset!
Det räknar ju enbart antalet aktiva gäster.
Hur tycker du sedan jag skall göra då jag vill lagra var de befinner sig på sidan?

Måste jag inte skapa en Session för att Session_OnStart() skall fungera?

Medlem sedan nov. 2002105 inlägg

Session_OnStart triggas automatiskt av IIS varje gång en ny besökare kommer till sidan. Om du däremot har inaktiverat sessioner kommer ingen session att triggas. Men då kan du å andra sidan inte hålla koll på de inloggade gästerna heller.

Vart de befinner sig på startsidan kan du ha i en db eller i ett annat dictionary objekt eller i samma dictionary som inloggningen.

Tackar för hjälpen! Undertecknat skall genast öppna Anteckningar och skriva koder!
Med Vänliga Hälsningar
Kristoffer

Problem igen! ;)
Jag måste ju tilldela dem något slags ID. Det är ju jättelätt att skapa lägga till en post i databasen. Men om det nu en gäst försvinner i sajten - hur skall jag veta vem detta är? Det är kanske 5 gäster på sajten. DELETE WHERE ID='Gäst' tar ju bort samtliga gäster.
Hur skall man då göra?

Tack på förhand!

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)