dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Jag får föjande felmedelande.
jmail.Message error '8000ffff'
The message was undeliverable. All servers failed to receive the message
/dweb/kontakta/skicka.asp, line 14
Betyder det att det inte finns någon j-mail komponent på angivet ip-nummer?
<%
SET objJmail = Server.CreateOBject("JMail.Message")
objJmail.From = request.form("avs")
objJmail.FromName = request.form("namn")
objJmail.AddRecipient "djursholm.scoutkar.nu"
objJmail.Subject = request.form("arende")
objJmail.Body = request.form("medelande")
objJmail.ContentType = "text/plain"
[b]objJmail.Send("192.xxx.xxx.xxx")[/b]
Set objJmail = nothing
Response.write ="Medelandet skickat"
%>
nope, det är nog för att du angivit en felaktig epostadress:
inget @ finns med.
eller så är ip felaktigt.
vill du kolla om jmail finns
if isobject(objJmail) Then response.Write "okidoki"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Re: J-mail problem.
dahlgren skrev:
Jag får föjande felmedelande.
jmail.Message error '8000ffff'
The message was undeliverable. All servers failed to receive the message
/dweb/kontakta/skicka.asp, line 14
Betyder det att det inte finns någon j-mail komponent på angivet ip-nummer?
Det är bara webservern som behöver jmail, inte mailservern som jmail pratar med. Det går bra med vilken korrekt konfigurerad SMTP-server som helst.
Mvh,
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Det är bara webservern som behöver jmail, inte mailservern som jmail pratar med. Det går bra med vilken korrekt konfigurerad SMTP-server som helst.
..under förutsättning att webbserverns IP-nummer har rättigheter att skicka mail med SMTP-tjänsten på mailservern, alltså relayingreglerna.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg JMail.Message har en trevlig sub-property logging. Om man sätter den till true så får man hela konversationen med SMTP-servern lagrad i propertyn log. Då kan man i allmänhet snabbt och enkelt se var felet ligger utan att behöva gissa.
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Niko, det låter ju smidigt. har du något kod exempel på hur det kan se ut?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg I ditt fall så borde det väl bli så här:
on error resume next 'Temporärt.
objJmail.logging=true
objJmail.From = request.form("avs")
objJmail.FromName = request.form("namn")
objJmail.Subject = request.form("arende")
objJmail.Body = request.form("medelande")
objJmail.ContentType = "text/plain"
objJmail.Send("192.xxx.xxx.xxx")
if err.number<>0 then
Response.write objJmail.log
else
Response.write "Medelandet skickat"
end if
Set objJmail = nothing
Har jag missat nåt så finns det nog kodexempel i JMail-manualen också, vill jag minnas.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
doggelito skrev:
nope, det är nog för att du angivit en felaktig epostadress:
inget @ finns med.
eller så är ip felaktigt.
Har du kollat de här sakerna?? Framför allt den översta!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
OveRRidE skrev:
..under förutsättning att webbserverns IP-nummer har rättigheter att skicka mail med SMTP-tjänsten på mailservern, alltså relayingreglerna.
Ja, korrekt konfigurerad alltså.
Jmail-loggingen är riktigt bra felsökningshjälpmedel, har löst de problem jag haft med Jmail i stort sett varje gång.
Mvh,
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Använder nu nikos kod. Har ändat så att det är med ett 2 @-tecken i adressen. Hur ska jag tolka detta som jag får som svar???
The message was undeliverable. All servers failed to receive the message .execute() { Trying server mail:192.168.0.21 <- 220 mail.sandaf.com ESMTP Merak 5.4.2; Thu, 02 Jan 2003 22:42:12 +0100 -> EHLO luck <- 250-mail.sandaf.com Hello luck [192.168.0.5], pleased to meet you. 250-ENHANCEDSTATUSCODES 250-SEND 250-SOML 250-SAML 250-SIZE 250-EXPN 250-ETRN 250-ATRN 250-DSN 250-CHUNKING 250-CHECKPOINT 250-AUTH LOGIN PLAIN CRAM-MD5 250-AUTH=LOGIN 250-STARTTLS 250 HELP -> MAIL FROM: <- 501 5.5.2 ... Domain name required Error: 501 5.5.2 ... Domain name required .execute() { Trying server mail:192.168.0.21 <- 220 mail.sandaf.com ESMTP Merak 5.4.2; Thu, 02 Jan 2003 22:42:12 +0100 -> EHLO luck <- 250-mail.sandaf.com Hello luck [192.168.0.5], pleased to meet you. 250-ENHANCEDSTATUSCODES 250-SEND 250-SOML 250-SAML 250-SIZE 250-EXPN 250-ETRN 250-ATRN 250-DSN 250-CHUNKING 250-CHECKPOINT 250-AUTH LOGIN PLAIN CRAM-MD5 250-AUTH=LOGIN 250-STARTTLS 250 HELP -> MAIL FROM: <- 501 5.5.2 ... Domain name required Error: 501 5.5.2 ... Domain name required 1 of 1 servers failed }
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Hmm.. Det känns lite grann som om servern inte anser att du uppgivit en giltig avsändare. Har request.form("avs")
bara värdet "luck"?
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Värdet request.form("avs") är en giltig adress. har kollat genom att skriva ut med response.write. Något annat förslag eller ska jag maila mitt webhotell och fråga om det är rätt ip.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
jag maila mitt webhotell och fråga om det är rätt ip
Rätt IP till vad? Det är ju uppenbarligen en SMTP som svarar.
I vilket fall som helst så kommer du, som du ser, aldrig längre än till MAIL FROM, vilket borde innebära att servern antingen inte gillar dig (din IP) eller avsändaradressen.
Är avsändaradressen en giltig adress inom den domän servern administrerar? Många servrar kräver detta. Kan du skicka samma mail via en vanlig mail-client som tex Outlook, om du anger exakt samma avsändare och mottagare och SMTP?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag satsar tio inlägg på att det har med relayingreglerna på SMTP-servern att göra. ;)
1. Vilken är din ISP?
2. Exakt vilket IP-nummer använder du som SMTP, alltså vilken server och vems är det?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg OveRRidE>>
Vilken server han använder står ju i textstycket: mail.sandaf.com.
Sen verkar inte heller Error 501 ha något med relaying att göra http://www.okinfoweb.com/moe/connect/connect_010.htm, snarare med felaktigt formaterade adresser. Relaying denied är Error 553.
dahlgren>>
Av ren nyfikenhet: Varför anropar du STMP:en via ett lokalt IP-nummer (192.168.0.21) sitter du på samma nätverkssegment som SMTP:en? Den publika IP:en är 81.8.136.13.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg niko, jag läste inte loggen så nogrannt, men det hade ju med servern att göra.
Jag undrar faktiskt också varför du använder ett lokalt IP-nummer. :)
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg För att återvända till huvudfrågan så ligger problemet här:
EHLO luck
Varför försöker JMailkomponenten identifiera sig som enbart "luck" utan domänsuffix? Har du uppgivit en avsändaradress i formatet user@luck? Heter din dator "luck"?
Skulle tro att din SMTP vill ha något i stil med EHLO sandaf.com. Vilket du borde få om du anger en avsändare i formatet user@sandaf.com.
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Avsändare fylls i av den som skickar medelandet. Så det är ingen @sandaf.com. Min dator heter inte luck.
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg
niko skrev:
dahlgren>>
Av ren nyfikenhet: Varför anropar du STMP:en via ett lokalt IP-nummer (192.168.0.21) sitter du på samma nätverkssegment som SMTP:en? Den publika IP:en är 81.8.136.13.
Den ipadressen har jag fått av webhotellet.
Han ligger på tanakawebb.com och inge här på wF kan nog hjälpa han lättast då det är hans hotell ;)
Men annars kan jag säga så här du måste använda en mail adress från din domän som avsändare. Annars släpper inte mail servern igenom dig.
Och detta vet jag då en kompis har legat på deras webhotell, samt att det var jag som rekomenderade dem att välja merakmail server. Och jag har hjälpt dem att configurera den.
Så testa att använda namn@dindomän.com som anvsändare.
Funkar inte det ta kontakt med inge här på wF